"Namsos" er klar for oppdrag

Leirvik-verftet har nå levert den nye brønnbåten.

«Namsos» under prøvekøyring før overleveringa.  

arkiv

RØRVIK: Mandag leverte Havyard Leirvik fra seg brønnbåten «Namsos» til rederiet Norsk Fisketransport (NFT), skriver avisa Firda. Skipet går direkte i oppdrag, mens verftet får en måned med lite aktivitet, før det igjen blir mye arbeid.

Frakter tre ganger så mye

«Namsos» er et såkalt Havyard 587-design, og er ei videreutvikling av en brønnbåttype verftet leverte i fjor. Denne båttypen er utstyrt med sylindriske tanker til å frakte fisken i, noe som skal gi optimale forhold for fisken under transport og avlusing. Fisken får svømme mer naturlig og unngår stress, skriv Havyard i ei pressemelding.

I pressemeldinga sier viseadministrerende direktør i NFT, Børge Lorentzsen, at de kan frakte tre ganger så mye laks med denne nye båttypen, som de gjør med de eldre båtene, med det samme drivstofforbruket.

– «Namsos» er garantert ikke det siste nybygget vårt. Slik det ligger an nå, vil det neste også bli et slikt konsept, seier Lorentzsen.

Nybåten til 277 millioner kroner er snart klar

Sist helg ble den nye brønnbåten til Norsk fisketransport sjøtestet, og det kommer positive signaler fra skipsverftet.

Prosjektleder Trygve Solaas ved Havyard Ship Technology i Leirvik sier byggingen av «Namsos» har vært utfordrende, men at arbeidet har gått svært bra.

– En moderne brønnbåt er et avansert skip, der mange system skal tilpasses, installeres og testes. På mange måter er det mer komplisert å bygge brønnbåt enn de fleste offshoreskipene vi har levert, sier han.

Optimistisk

Havyard har som strategi å ha flere bein å stå på, og satset tidlig på utvikling av design og produkt til fiskeri og oppdrett, i tillegg til skip til offshoreindustrien. Fiskeoppdrett er ei vekstnæring, og konsernsjef Geir Johan Bakke i Havyard Group ASA ser optimistisk på muligheten til å få levere teknologi til denne industrien også framover.

Verftsbransjen opplever likevel tøffe tider, noe som går fram av meldinga tidligere denne måneden om full produksjonsstopp i Leirvik i januar. Størstedelen av arbeidsstyrken blir da permittert en periode, på grunn av at leveringa av et forsyningsskip er utsatt fra mars 2016 til juni 2017. For resten av 2016 har Havyard Leirvik gode, lønnsomme kontrakter.