Mattilsynet dukker plutselig opp

Har et smil på lur...

Innen 1. september skal Mattilsynets smilefjes-inspektører besøke i overkant av 60 virksomheter i Namdalen.

PÅ SMILEFJESJAKT: Fra venstre: inspektører i Mattilsynet Anne Pylvæs, Cindy Remen og Solveig Stølan var på smilefjestilsyn på Scandic Rock City tirsdag. Hotelldirektør Terje Lysholm skulle gjerne ha hatt et smilefjes, men måtte ta til takke med strekmunn på den første inspeksjonen. 

STREKMUNN: I overkant av 60 virksomheter i Namdalen får besøkt av smilefjestilsynet i Mattilsynet fram til 1. september. Da kan de enten får smilefjes, strekmunn eller surmunn – basert på hvordan tilstanden er. 

arkiv

NAMSOS: – Vi skulle selvfølgelig hatt et smilefjes, men når vi hadde en liten feil, er vi nødt til å rette opp i det, sier hotell- direktør Terje Lysholm på Scandic Rock City.

Kjøkkenet på byens rocke- hotell var først ut da inspektørene i Mattilsynet begynte sitt smilefjestilsyn tirsdag. Resultatet ble ikke helt som Lysholm hadde ønsket.

– Det ble nok dessverre bare en strekmunn, men et avvik er et avvik. Feilen som ble påpekt handler ikke om hygiene eller noe som berører maten, men ei flis som er løs i en mellomgang fra kjøkkenet, forteller Lysholm.

Landsomfattende

Det er Helse- og omsorgsdepartementet som har bedt Mattilsynet etablere en nasjonal smilefjesordning. Smilefjes-tilsynet innebærer ingen endring i regelverket til Mattilsynet allerede utfører tilsyn etter. Symbolene uttrykkes med et smilefjes, en strekmunn eller surmunn, avhengig av resultatet av tilsynet.

– Bakgrunnen for at dette prosjektet nå er satt i gang, kommer av et vellykket pilotprosjekt som er prøvd ut i Trondheim, Kristiansund og Levanger. Resultatet av tilsynet skal henges opp godt synlig fra utsida av serveringsstedene vi besøker, forteller inspektør i Mattilsynet, Solveig Stølan.

Hun og de andre inspektørene besøkte tirsdag hotellrestauranten på Scandic i Namsos som det første serveringsstedet i Namdalen, og fortsetter onsdag med fire til.

– Alle stedene vi besøker blir lagt ut på Mattilsynets heimeside

– Viktig med slike tilsyn

Selv om Lysholm hadde håpet på full score fra første tilsyn, mener han jobben Mattilsynet gjør er viktig.

– Den feilen vi fikk påpekt blir rettet opp allerede tidlig neste uke. Jeg er kjent med smilefjestilsynet fra tida i Trondheim, og det hjelper nok på å få bukt med de useriøse aktørene i bransjen, mener han.

Stølan forteller at når en virksomhet får en feil som må rettes opp, kommer de tilbake innen ti dager for å skrive ut ny rapport.

– Det handler om å ha gode rutiner hele tida, og innen det har gått åtte måneder, kommer vi på nye besøk. Når vi er ute på tilsyn, sjekker vi alt fra orden, renhold, arbeidsklær, personlig hygiene, håndvask og at matvarene ikke blir forurenset, forteller Stølan.