Stort marked for de mindre båtene

Mange av de store skipsverftene langs kysten er enten borte, eller så sliter de med ordremangel. Men markedet for de mindre båtene er stort.

TO BÅTER UNDER PRODUKSJON: Karstein Nordheim ved Viknaslipen AS er en god representant for suksessen som mindre skipsverft på Namdalskysten opplever om dagen. Med 28 ansatte, og to store båter under bygging har han og hans folk hendene fulle. 

NISJE: Kåre Holthe og sønner har utviklet en hurtiggående båt beregnet til å frakte passasjerer. 

arkiv

HANSVIKA: På Namdalskysten er det fire bedrifter som nesten utelukkende bygger nye båter, selv om også de tar på seg ombygginger og reparasjonsoppdrag. Disse har stort sett fulle ordrebøker lang tid framover, og sysselsetter til sammen nesten 70 personer. De fleste på steder der det er langt mellom arbeidsplassene.

– Vi har kontrakter på båter nok til å sysselsette oss i to til tre år. I tillegg er det mange forespørsler utenom det, sier daglig leder Karstein Nordheim på Viknaslipen AS.

Han startet Viknaslipen AS i 1999, og da gikk det på båt- reparasjoner.

– Siden den gang har vi egentlig vokst jevnt og trutt. Vi er nå 28 personer på lønningslista, forteller han.

45 båter på ti år

Fra 2006 har Viknaslipen AS stort sett rendyrket båtbygging.

– Vi har spesialisert oss på båter mellom 10 og 15 meter, men vi bygger også mye større. Den største som nå ligger inne i ordrebøkene, er en båt på 19 meter med et totalbudsjett på 40 millioner, forteller Nordheim.

Det skal bli en servicebåt til oppdrettsnæringa.

– Vi bygger både fiskebåter og oppdrettsbåter. Det som er litt heldig er at disse næringene balanserer hverandre. Når fiskerne avventer båtkjøp, er oppdretterne på hugget. Og omvendt.

Må ha hjelp

– Pågangen er såpass stor at vi må sette bort deler av produksjonen til andre verft i distriktet. Heldigvis har vi så godt samarbeid oss imellom at det er mulig. Noen av båtene blir også delvis bygget i Polen.

Hvor mye som gjøres i Polen er litt avhengig av hva kunden ønsker, og hva de rekker å gjøre på verftet i Hansvika.

– Noen få blir bygget helt fra starten, og noen får vi levert som ferdige skrog, forteller han.

De har nå to båter under bygging i egen regi, og om kort tid starter skrogarbeidene med den tredje.

– Samtidig leverer vi en båt som nå ligger ved kai hos oss for siste finbuss, montering og klargjøring av utstyret som skal om bord.

Folla Maritime

Med sine 18 ansatte er Folla Maritime i Flatanger den nest største av båtbyggerne i Namdalen.

– Vi bygger stort sett katamaraner og enkeltskrogsbåter for oppdrettsnæringa i størrelser mellom 10 og 15 meter, men vi er nå klare for å overlevere vår aller første fiskebåt, sier daglig leder Tom Birger Skotnes.

Ordreboka er full hele året, og store deler av neste år.

– Når frosten slipper taket, starter vi bygginga av en ny produksjonshall som er mer tilpasset vårt bruk, og vi skal øke arbeidsstokken med to til fire personer i løpet av ganske kort tid, sier han.

Kåre Holthe og sønner

– Våre 11 ansatte har i hovedsak de siste årene drevet med bygging av hurtiggående båter som er beregnet for transport av folk til og fra for eksempel oppdrettsanlegg, forteller konstruktør Åge H. Thomassen ved Kåre Holthe og sønner på Måneset i Nærøy.

Båtkonseptet de kaller Stinger er levert med omtrent det som finnes av framdriftssystemer.

– De eneste framdriftssystemene vi ikke har levert er årer og seil. I tillegg lager vi den i veldig mange forskjellige størrelser og utforminger – fra 21 og opp til 50 fot – alt etter hva kunden ønsker, sier han.

Men bedriften tar også på seg andre byggeoppdrag, og den siste båten som nå skal leveres er en større servicebåt for oppdrettsnæringa.

Båt og Motorservice AS

– Vi driver stort sett med nybygg av arbeidsbåter til oppdrett og fiskebåter med størrelser fra 8 til 15 meter, forteller Tor Erik Lysø som er daglig leder på Båt og Motorservice AS på Austafjord i Vikna.

Bedriften har i dag 10 ansatte, men opp til 16 er innom i forskjellige sammenhenger.

– Vi leier inn ekspertise på forskjellige områder som for eksempel elektrikerarbeid, sier han.

Ordreboka hos verftet ved Langsundet er full til langt ut på høsten, og pågangen er stor.

– Det ser veldig bra ut lang tid framover, sier Lysø.