Ny datahverdag for 10. klasse i Grong

Elevene fikset oppgradering av pc-parken selv

Sju år er ganske kort i et menneskes levetid, men som å flytte seg fra middelalderen til moderne tid når det er snakk om datamaskiner.

KONSENTRERT: Lisa Grøtan Sørgaard og Mathias Espelund i 10. klasse ved GBU ble så opptatt at de ikke enset fotografen da de endlig fikk pc-er som virket. FOTO: Karen Mo Røli 

arkiv

GRONG: – Dette har elevene ventet på lenge, og det var en spent gjeng som fikk utdelt helt nye maskiner denne uka, sier IKT-konsulent, Karen Mo Røli på Grong barne- og ungdomsskole (GBU).

Ordnet oppgradering

Tiendeklassingene på GBU hadde sett seg lei på at utstyr som burde vært utrangert for flere år siden, fortsatt var i drift. Alt hang og det var ei pine å gjøre den minste ting som krevde datakraft. Derfor skrev de en søknad til politikerne i Grong og overleverte den personlig til ordfører Skjalg Åkerøy.

Elevene kan derfor selv ta æra for at skolen fikk nytt utstyr.

– De pc-ene vi byttet ut nå har vært i drift i sju år. Så kan du legge til den slitasjen som kommer av flere brukere, flytting og frakting internt på huset, sier Røli.

– Sju år er jo nesten den mørke datamiddelalderen?

– Det er i alle fall så gammelt utstyr at da vi holdt eksamen våren 2015, torde vi ikke å stole på elevenes egne maskiner og måtte låne inn utstyr for å få gjennomført dem, sier hun.

– Hvor viktig er pc på ungdomsskolen i dag?

– Helt avgjørende. Elevene bruker pc i alle fag, de brukes på nasjonale prøver og til eksamen. Uten en fungerende datapark, blir det etterslep i undervisninga, sier Røli.

Ny strategi

Hun føyer til at det å lære å bruke pc som effektivt verktøy og arbeidsredskap, er like viktig som lesing og skjønnskrift.

– Skolen skal jo forberede elevene på den hverdagen som møter dem når de er ferdige hos oss, og da må vi – og de – ha de rette verktøyene for god læring, sier hun.

– Skal dere vente i sju nye år før dere fornyer dataparken?

– Jeg håper da ikke det, ler Røli.

– Vi jobber med en strategisk plan med tanke på levetid og oppgradering av utstyr, slik at vi kan få en brukervennlig og økonomisk forsvarlig takt på dette.

I Grong har de valgt å la skolen eie maskinene, men de 34 elevene i 10. klasse får disponere hver sin «private» maskin gjennom hele skoleåret.

– Hva med 8. og 9. trinn?

– De må nok fortsatt dele en stund til, men de har forholdsvis nye maskiner, slik at det er ikke noe umiddelbart behov for oppgradering. Og nå kommer de jo til å overta nesten helt nytt utstyr til høsten, sier hun.