Døpes naturlig nok i Namsos

Når det nye flaggskipet til Norsk Fisketransport klapper til kai i Namsos lørdag er det en av verdens mest moderne brønnbåter som besøker namdalshovedstaden.

STOLT SKUTE: Nybåten til Norsk fisketransport, en nesten 85 meter lange MS Namsos, skal døpes lørdag. Og hva er vel mer naturlig enn å gjøre det i byen som har gitt båten navn. 

arkiv

NAMSOS: Lørdag er det klart for dåp av det foreløpig siste tilskuddet i flåten til Norsk fisketransport (NFT). MS Namsos ble levert til sine nye eiere på slutten av fjoråret, og skal nå innom byen som har gitt navnet for en formell dåp av gudmor Ingvild Kjerkol.

Det er også åpnet for at publikum skal få komme om bord og se båten innvendig.


Båt nummer ni

NFT har nå ni båter i drift, og selskapet har 130 ansatte. Brønnbåtrederiet er en del av NTS ASA.

Norsk Fisketransport ble etablert i 2004 av Harry Bøe og kompanjong Børge Lorentzsen fra Dønna. Siden den gang har selskapet bare vokst, og er nå en av de største brønnbåtrederiene i landet.

Norsk Fisketransport omsatte i 2014 for nær 400 millioner kroner og oppnådde et nettoresultat på 37,9 millioner kroner. Ved utgangen av 2014 lå totalbalansen i selskapet på 782 millioner kroner, hvorav bokført egenkapital utgjorde vel 296 millioner kroner

Nybåten, MS Namsos, skal gå rett inn i drift på Namdalskysten.

– En stor begivenhet ikke bare for NFT og NTS ASA, men hele kysten av Nord-Trøndelag, sier Harry Bøe foran lørdagens dåp,

Han gleder seg til å ta nybåten skikkelig i bruk

– MS Namsos er den nye tid. Effektiv, miljøvennlig og topp moderne. Videre skal hun opereres av aktørene i Ytre Namdal gjennom deres felles selskap Oppdretternes Miljøservice. Og ikke minst skal fartøyet i stor grad bemannes av namdalinger, med Øyvind Rønningen fra Nærøy som en av de to skipperne, forteller Bøe.

Avansert teknologi

De første brønnbåtene var en enkel affære med en tank og ett eller annet håvsystem for å ta fisken ut og inn.

MS Namsos er i en helt annen divisjon. Med tre tanker på til sammen 3.200 kubikkmeter kan den frakte inntil 650 tonn laks i gangen.

Båten har tekniske løsninger som gjør at den kan transportere fisken i lukka systemer slik at eventuell smittespredning unngås.