Profesjonell magiker i 25 år

I år har Roger Skar 25-årsjubileum som profesjonell tryllekunstner. Da mener han det er det på tide for første gang å sette opp sitt eget show.
arkiv


– Jeg er i gang med planlegginga, og holder på å bygge ny scene. Den skal jeg bruke til trening før showet, og til barnebursdager og firmafester, sier Roger Skar (52).

Det var i 1991 at den daværende gårdbrukeren begynte å ta betalt for sine trylleforestillinger. Det ble så mange opptredener og så mye reising at han måtte leie inn folk for å gjøre fjøsstellet.

Men det var ikke første gang han tryllet på en scene. Det var på barneskolen sammen med klassekameratene Hans Jørgen Rian og Terje Brauten på Øyesvoll. Roger nøler ikke med å gi dem æren for at han i dag har en så morsom jobb.


Tore Torell


Men den første tryllegnisten ble tent da han som fem-seksåring så Tore Torell på bestefars svart-hvitt-tv.

– Han tente fyr i en kasserolle, la lokk på – og da han tok av lokket – var det en lys, levende due oppi. Det glemte jeg aldri, og jeg tenkte at det hadde vært fantastisk flott å være tryllekunstner. Den tanken hadde jeg med meg hele oppveksten.

MIMRE: På en stand i Blackpool ble Roger Skars kropp «delt i to» i en av de første illusjonene han selv brukte. 

Stort repertoar


Roger Skar driver med mye mer enn bare trylling i sin underholdningsjobb. Han er mangfoldig til tryllekunstner å være. De fleste spesialiserer seg på for eksempel store illu- sjoner eller barnetrylling. Roger gjør begge deler og mer enn det. Close-up (tilskuerne helt nær) og komedie er to eksempler, men mest har han gjort barneforestillinger. Men mangfoldet er stort: Telt med close-up, trylling for demente, trylling på radio!!, i pensjonist- foreninger, på karneval og familieshow. Alltid med ulike typer show og ulike typer triks – alt ettersom.


Travellin Strawberries


Den største opplevelsen var da han turnerte med Travellin Strawberries i forbindelse med deres gjennombrudd.

– Arrangøren ville ha en artist som kunne varme opp publikum og få barna aktivisert og opp på scenen. Jeg laget et show med en barnedel og avsluttet med et tøft illusjonsnummer og trippel kostymeskift. Det var vill jubel. Ikke så rart, vi hadde 3.500 tilskuere på det meste, aldri færre enn 1.000.

– Aller morsomst hadde vi det kanskje med de store ørene som stadig falt av på grunn av dårlig lim. Vi vurderte stiftemaskin, men min assistent fikk taket på liminga etter hvert.


Tryllekongress


For å utvikle magien har han stadig deltatt på store tryllekongresser, der magikerne samles for å utveksle ideer.

Senest på en av verdens største kongresser i Blackpool i forrige måned, sammen med over 3.000 «yrkesbrødre».

– Disse kongressene er utrolig interessante og matnyttige. De omhandler tema, seminarer og salg av utstyr som favner langt utenom trylleindustrien.

Det er direkte og indirekte gjennom slike seminarer at Roger har lært seg både sjong- lering, sirkusskole, mye innen klovnefaget, lyd, lys, pyro og det han akkurat nå tjener mest penger på; dekorering.


Ikke bare musikk


– Hva gjør trylling så fascinerende?

– Jeg synes det er veldig spennende, men når jeg ser trylling, handler det ikke om triksene, men om alt rundt. Om å være entertainer, prate, formulere seg, valg av musikk, bevegelse, sier Roger Skar, og svarer omtrent det samme når vi ber han fortelle forskjellen på seg selv som tryllekunstner i 1991 og 2016.

– Før var jeg opptatt av triks. Nå er jeg opptatt av underholdning.

På kongressen i Blackpool var det galla- forestillinger tre kvelder på rad. Det ga inspirasjon.

– Mens norske arrangører og tv-produsenter ofte setter opp forestillinger med musikk, musikk og atter musikk, var variasjonen i Blackpool helt fenomenal. Komikere, magikere, akt med kostymeskift, black light show, temposjonglører, balansekunst og kunstarter du kanskje aldri har sett før. Her har norske arrangører mye å lære, sier artisten som selv driver med nesten alt unntatt musikk.


Solgte gården


Da Roger startet som magiker, var det verken pc eller mobiltelefon til hjelp for kontakt og markedsføring. Arbeidsredskapene var fast- telefon, ei skrivebok og telefonkatalogen.

Rogers Entertainment het bedriften. Etter et par år fikk han vise et par store illusjoner på tv. Da ble det langt flere oppdrag. Mye reising gjorde at han måtte ta et valg mellom det trauste og solide, gården på Skage, og den nye og spennende, og kanskje ikke fullt så trygge, underholdningsbransjen.

Gården ble solgt i 1994, og Roger hadde da en liten bedrift med noe utleie, mens han leide seg ut til arrangører som konferansier, klovn og tryllekunstner.


Hjertebarn


Virksomheten ble større og større. I 2006 slo han seg sammen med Alexx Alexxander, i dag kanskje Norges mest kjente tryllekunstner.

Under firmanavn og nettside hoppeslott.com tok det av i forhold til mengde utstyr og oppdrag. Det ble gjort store investeringer i dekor, pynt, store oppblåsbare aktiviteter, rodeo og strikkhopp, for å nevne noen eksempler.

Navnet var genialt på dette tidspunktet, og firmaet ble landskjent på kort tid. Men mis- forståelsen om at de bare drev med hoppeslott bredte seg, og i 2014 ble navnet byttet til det mer beskrivende eventmarked.no.

Etter hvert som bedriften ble større og aktivitetene flere, kom tryllinga litt i bakgrunnen.

– Synd for deg at det ble mindre trylling?

– Nei, jeg driver kommersielt, og leverer det kundene vil ha. Jeg lever og ånder for alt jeg gjør i bedriften, som jeg har brukt hele livet på å bygge opp.

Men hvis det går lang tid mellom to trylleforestillinger, får jeg veldig lyst å trylle igjen, sier Roger Skar, som har et klart råd til barn og unge som vil bli tryllekunstnere.

– Ikke kjøp tryllesett. Det dreper enhver interesse for trylling. Kontakt en profesjonell tryllekunstner som evner å lære fra seg, sier Roger Skar, magiker med 25 års erfaring.