Elevene på Olav Duun vgs. trives godt på skolen, men mener det er forbedringspotensial på en del områder

– Jeg tror læreplanen vår er litt utdatert

Videregående skoler i Namdalen havner i bunnsjiktet i en ny undersøkelse om skolekvalitet.

ROM FOR FORBEDRING: De trives på Olav Duun vgs. men har klare meninger om forbedringer som er påkrevet. Fra venstre: Mathilde Kvalø, Inga Storvik og Karl Magnus Skjærvik Aagård.  

GAMMELT: Elevrådsleder Per Egil Auve er kritisk til at det er brukt gamle tall i undersøkelsen.  

arkiv

NAMSOS: Tallene fra undersøkelsen som er gjennomført av Senter for økonomisk forskning (SØF) i Trondheim på oppdrag for Kunnskapsdepartementet, er ingen hyggelig lesning for namdalske skoleledere.

Både Grong vgs., Ytre Namdal vgs. og Olav Duun vgs. ligger langt under det nasjonale gjennomsnittet for skolekvalitet.

Snittkarakteren for landet under ett er beregnet til 3,1. Snittkarakteren for Nord-Trøndelag er 3,0, mens namdalsskolene scorer henholdsvis 2,6 (Grong), 2,1 (Ytre Namdal) og 2,0 (Olav Duun).

Leksvik topper fylkesstatistikken med karakteren 5,2, tett fulgt av Levanger (4.0) og Val vgs. som har fått karakteren 3,7.


– Vi kunne lært mer


Ute i sola sitter et trekløver fra kokkelinja i 2. klasse. De synes generelt at Olav Duun vgs. er en fin skole, men mener at de kanskje kunne lært mer på enkelte områder.

– Jeg tror læreplanen vår er litt utdatert, sier Inga Storvik.

De peker blant annet på at de i samfunnsfag har lærebøker fra ulike år, med til dels forskjellige oppgaver og spørsmål.

– Basis for undersøkelsen er en del karakterer og eksamensresultater. Hvordan er nivået på deres skole?

– Jeg har inntrykk at det varierer. De som har bra arbeidsinnsats, ligger på 4-5, mens de som sliter ligger på karakterene 2–3. Det er ikke så mange som er midt på treet, sier Karl Magnus Skjærvik Aagård.


Alle kjenner noen ...


Mathilde Kvalø gikk førsteåret på kokkelinja i Grong, men trives i grunnen bedre i Namsos. Der er skolen og miljøet større.

– Jeg føler meg mer som en del av et miljø her, det er ikke så gjennomsiktig, sier hun.

De andre to stemmer i. Det er veldig godt miljø på skolen. Lærerne er snille og skolen er fin.

– Men kvaliteten på lærerne varierer veldig, mener ungdommene.

– Er det mange som dropper ut av skolen?

De nikker. De hører om noen hele tida, og tror årsaken ligger i at de har prestasjonsangst og ikke takler karakterpresset.

– Hvis de kunne ha fått mer hjelp på skolen, ville de kanskje ha taklet det. Det er ikke alltid at lærerne har tid til å følge opp alle elevene, mener de.


  • LES OGSÅ:

    Skolelederne og fylkesråd tar undersøkelsen til etterretning

    – Det er krevende

    Rektor Steinar Lio og fylkesråd for utdanning og kultur, May Britt Lagesen, velger å tro at resultatene for likende under- søkelser vil forbedres de kommende årene.


Ble sjokkert


Per Egil Auve er leder i elevrådet på Olav Duun vgs. Han ble sjokkert da han mandag fikk vite at skolen ligger helt i bunnsjiktet. Bare Aglo vgs. ligger under, med 1,6 i snitt.

– Ja, jeg ble sjokkert. På elevundersøkelsen kommer vi nemlig godt ut. Der scorer vi bare litt dårlig på motivasjon, sier han.

Elevrådslederen er kritisk til at undersøkelsen har tatt for seg gamle tall.

– Hvis karaktersnittet som er brukt i undersøkelsen er hentet fra 2008-2011, så er ikke resultatet representativt for dagens karaktersnitt ved Olav Duun vgs. Det er litt synd at det skal brukes gamle data. Det setter dagens skole i et dårlig lys, sier han.

Men også Auve peker på at skolen har forbedringspotensial i å sørge for gode lærerkrefter.

– Det er for mange vikarer og for mange lærerløse timer, mener han.

Relaterte saker: