Bli med ombord i laksebussen

470 tonn laks sto klar på holdeplassen i Bindal. Vi ble med på turen.

STOR BÅT: Med sine knappe 85 meter så ruver MS Namsos ved siden av oppdrettsmerda den henter fisk fra. 

arkiv

Se video!

Related content 


OTTERSØY: Med en lengde på 84,8 meter ruver MS Namsos godt ved kaia til Norsk Fisketransport i Ottersøy når vi kommer for å mønstre på som førstereis dekksgutt, eller som påprakket og nysgjerrig journalist. Det som sannsynligvis er verdens mest avanserte brønnbåt er fullpakket med teknologi, og samtidig er den en utrolig komfortabel arbeidsplass for de ni som er om bord til en hver tid.

- Det må være komfortabelt. Vi tilbringer halve året på båten, og da må alt være på stell, forteller skipper Erling Lorentzen som tar i mot på brua når vi entrer båten. En båt som er så ny at den fremdeles har nybil-lukt oppe i styrehuset.

Laks for 30 mill.

Dagens oppdrag for MS Namsos er en tur til et oppdrettsanlegg i Kjellafjorden i Bindal der vi skal hente 480 tonn laks. Det har en eksportverdi på nærmere 30 millioner kroner.

 Denne laksen skal transporteres trygt og kjapt til ventemerdene ved slakteriet til Sinkaberg-Hansen på Marøya i Nærøy.- Det er mye fisk og en verdifull last vi har med. Det krever overvåkenhet fra oss, og at alle systemer fungerer som de skal, sier styrmann Rune Grøntvedt som hadde vakta på brua under lastingen av fisken, og som passet på at alt gikk som det skulle.

Se bildeserie:



 


- Vi overvåker mange forskjellige parameter både i forbindelse med lasting, lossing og transport for å følge med på at fisken har det bra. Laster med vakum I den siste halvtimen av det to timer lange seilasen fra Ottersøya og til Bindal var det hektisk aktivitet på MS Namsos. De tre store tankene på til sammen 8.000 kubikkmeter ble fylt med sjøvann. Ballasttanken i forpiggen ble tømt, og alt ble gjort klart til å ta om bord den dyrebare lasten. Med list og lempe ble den store skuta lagt forsiktig inn til merda. 

- Det er alltid mye å passe på når vi skal inn til et oppdrettsanlegg. Her er det mye tauverk i alle rettinger, og vi må passe på propellene. Her er det heller ikke så langt inn til land, så til sammen blir det en del å følge med. Enda verre er det i dårlig vær. Vind og store bølger liker vi ikke så godt, sier Grøntvedt.

Sugende kraft: MS Namsos slurper i seg 480 tonn laks på et par timer.  

 

Etter at MS Namsos ligger trygt fortøyd ved merdekanten stikkes tre gigantiske sugerør ned i nota der fisken skulle hentes.

- Hver av disse sugeslangene går til hver sin tank. For å få fisken inn i båten lager vi et vakum i tankene, og fisken suges inn igjennom slangene, forteller Grøntvet. Vannstrømmen i slangene går med mellom 3 og 3,5 meter per sekund for å få optimal lasting. - Det skal ikke gå for fort, og det skal heller ikke gå for sakte. På hver av de tre slangene er det en fisketeller som hele tiden følger med hvor mye som lastes i hver enkelt tank.

- I dag skal vi ha 20.000 fisk på den fremste og minste tanken, og vi skal ha 30.000 i de to andre litt større tanken. Mens lastinga pågår er det rolig på dekk, men litt mer hektisk for Grøntvedt som hele tiden følger mer på det som skjer. Samtidig går det alarmer for alt mulig.

- Båten er helt ny, og enkelte av systemene er ikke helt innkjørt og ferdig justert enda. Men det kommer seg, sier han som forklaring på alarmene. Flott arbeidsplass MS Namsos er stor på mange vis. Ikke bare er de utvendige dimensjonene og lastekapasitetene store. Det er også store og romslige forhold for mannskapet som går i turnus. To uker på, og to uker fri.

FRIVAKT: Båten kan gå døgnet rundt, og når en del av mannskapet jobber, så har den andre delen fri. Fri til blant annet en seriøs omgang Mattis. Fra venstre: Ørjan Vassdal og Rune Guntvedt. 

 

 - Vi mangler vel egentlig ingen ting av bekvemmeligheter. Her er det både kino, styrkerom og gode forhold ellers, sier Arne Moen. De fleste av mannskapet kommer fra andre båter i Norsk Fisketransport, og de har funnet seg godt til rette på MS Namsos.

- Det er en fin plass å jobbe. Litt hektisk blir det i perioder når det står på som verst, men stort sett klarer vi oss med normale arbeidsdager, forteller folkene om bord. Leveranse Etter at de 480 tonnene med fisk, forøvrig omkring 1 million middagsporsjoner, ble lastet om bord et par timer, og kursen satt til Marøya og slakteriet der.

HAMBURGER OG VENNLIG ERTING: God mat er en viktig del av trivselen når man er lenge på sjøen. Det samme er det å trives i lag med resten av mannskapet. Noe en tone med vennlig ertig rundt middagebordet tydet på. Fra vestre: Arve Moen, Ørjan Vassdal, Ronny Emilsen, Jorgen Johansen og Runde Guntvedt. 

 

- Men jobben vår er ikke ferdig når vi har losset fisken. Da skal alt vaskes og desinfiseres. Alt av avløpsvann skal renses igjennom våre UV-filtere før det slippes ut i sjøen og vi gjør klar til neste tur, sier Lorentzen som kom på vakt igjen etter seks timer med hvile når vi nærmet oss slakteriet.