Norge rystet av helikopterkatastrofe

– De som føler utrygghet, savn og smerte, skal vite at de ikke er alene i sorgen, sier Erna Solberg etter den verste helikopterulykken på norsk sokkel på nesten 40 år.

TUNG DAG: Statsminister Erna Solberg kommenterer helikopterulykken fra regjeringens representasjonsbolig. Ulykken på Turøy kostet 13 mennesker. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix  Foto: Junge, Heiko

Et Helikopter med 13 personer ombord styrtet ved Turøy i Hordaland. 11 personer er funnet omkommet. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix  Foto: Hommedal, Marit

TURØY: NTB melder at flere personer skal ha berget seg i land etter styrten. ILLUSTRASJON: Adresseavisen  Foto: Adresseavisen

arkiv

Pårørendetelefon er opprettet på nummer 51 94 18 33.


SOTRA: En sterkt preget statsminister uttalte seg fredag ettermiddag om tragedien som kostet 13 mennesker, blant dem elleve nordmenn, livet.

– Våre tanker går til alle dem som har fått det tunge budskapet om at de har mistet én av sine kjære, sa Solberg (H).

– Dette er en sorgfull dag for alle som jobber i norsk olje- og gassvirksomhet, og for hele det norske samfunnet, sa hun videre.

Også Statoil-direktør Arne Sigve Nylund var preget da han kommenterte tragedien. Alle de omkomne var på jobb for selskapet.

– Dette er en dyp tragedie. Det er 13 kolleger som ikke kommer hjem, sa han.

Helikopteret styrtet like etter klokken 12 fredag. En video som TV 2 fikk tilgang til, viste at rotoren løsnet og i en lang periode "fløy" videre etter å ha blitt skilt fra resten av helikopteret.

– Det var et smell og en veldig spesiell motorlyd, så jeg tittet ut av vinduet. Da så jeg helikopteret styrte i en voldsom fart. Deretter så jeg en eksplosjon, forklarte et øyenvitne til Bergensavisen


Avlyste Sverige-tur

Ulykken er den alvorligste på norsk sokkel siden 18 mennesker mistet livet da et helikopter styrtet på vei fra Flesland til Statfjord A i 1978.

Tragedien fikk kongeparet og kronprinsparet til å avlyse sin reise til Stockholm, hvor de skulle delta i kong Carl Gustafs 70-årsdag.

– Jeg har med stor sorg mottatt nyheten om helikopterulykken ved Turøy, skriver kong Harald i en kondolanse til Statoil.

– På vegne av meg selv og kongefamilien uttrykker jeg våre kondolanser og dype medfølelse til de etterlatte og alle som er rammet, heter det.


Mange problemer

Helikoptermodellen EC225 Super Puma har vært involvert i fem ulykker på fire år i Storbritannia. I 2009 omkom 16 mennesker da en tidligere versjon av helikopteret som havarerte fredag, styrtet i sjøen utenfor Skottland.

Flere av ulykkene var knyttet til materialtretthet i hovedgirkassen. Eksperter har stilt spørsmål ved om utbedringene av modellen i tiden etter har vært gode nok.

– Jeg kan ikke se at det nye designet har forbedret drivakslene i vesentlig grad, sa sjefingeniør Jan Erik Syljeset til Teknisk Ukeblad

Luftfartstilsynet har innført flyforbud inntil videre for helikoptertypen som var involvert i ulykken. Forbudet omfatter norskregistrerte helikoptre og operasjoner innenfor norsk område. Også britiske luftfartsmyndigheter har innført flyforbud.

Ulykkeshelikopteret fikk to ganger utsatt service i 2015. Den delen som den såkalte gangtidsutvidelsen omhandlet, ble så byttet, opplyser tilsynet til VG


Stor avstand

Det var elleve nordmenn, én brite og én italiener om bord i ulykkesmaskinen, som tilhører CHC Helikopter Service. Fire av dem var ansatt i selskapet Halliburton.

Helikopteret var på vei fra Gullfaks B-feltet til Flesland da det gikk ned ved Turøy i Fjell kommune i Hordaland. Statoil er operatør på Gullfaks B.

Rotoren og helikopterkroppen ble funnet med 200-300 meters avstand. Skroget ble funnet på seks-sju meters dyp, mens rotoren ble funnet på land.

Havarikommisjonen skal nå forsøke å finne årsaken til ulykken. De såkalte svarte boksene, taleregistratoren og ferdskriveren, er funnet, opplyser kommisjonen.

Det har ikke vært en dødsulykke med offshorehelikoptre i Norge på 19 år. (©NTB)