200.000 norske rundballer skal skape fokus på brystkreftsaken

Farger ballene rosa

Denne sommeren pakker namdalske bønder gresset inn i rosa rundballer.

BALLER PÅ SEG: Interessen for de rosa rundballene har ballet på seg etter at Svein Klingen og Stian Klingen har rullet ut stadig flere av de fargerike ballene. 

STØTTER EN VIKTIG SAK: Bøndene i Klinga er glade for å bidra til å støtte viktig brystkreftforskning. Fra venstre: Håvard Sævik, Heidi Hundseth Sævik, Sondre Klingen, Leander Opdal, Eskil Sævik, Stian Klingen, Anita Nordli ved Felleskjøpet Namsos, Svein Klingen og Reidun Holthe. 

SKAPER NYSGJERRIGHET: De rosa rundballene har fått bilister til å stoppe på Fv 17 for å ta bilder. 

arkiv

NAMSOS: – Folk stopper opp langs fylkesvegen og er fryktelig nysgjerrige. Det er flere som tar bilder og stusser veldig, sier Svein Klingen.

Og det er nettopp det som er poenget.

2.500 namdalske baller

Namdalske – og norske bønder for øvrig – ruller ut tusenvis av rundballer til støtte for brystkreftforskninga i sommer. Landet over vil 200.000 rundballer legges synlig langs offentlige veger over hele landet for å skape oppmerksomhet og fokus på brystkreftsaken.

– Det er Felleskjøpet Agri som i samarbeid med emballasjeprodusentene Trioplast og Tama har startet den rosa kampanjen, sier bonde Svein Klingen som aldri var i tvil da han fikk spøsmål om å støtte de som er rammet av sykdommen.

– Vi, bøndene, betaler ti kroner ekstra per rull, i tillegg til at Felleskjøpet og produsenten donerer ti kroner hver. Dette er penger som kommer til nytte – og som er verdifullt for oss å støtte, sier Klingen.

Stor etterspørsel

Til sammen er det solgt over 2.500 av de rosa rundballene i Namdalen. Det vil si at namdalske bønder støtter brystkreft- saken med over 75.000 kroner.

– Dette er et stunt som opprinnelig kom fra New Zealand, men som vi i Norge har adoptert – og det med stort hell. Til sammen har vi i Felleskjøpet fått tilgang på 105 ruller, som utgjør rundt 2.500 rundballer. Det blir en betydelig sum som går til et godt formål, sier butikksjef for Felleskjøpet Namsos, Anita Nordli.

Etterspørselen etter de rosa ballene har vært høy.

– Vi kunne solgt langt flere, men det var alt vi fikk, sier Nordli.