Vil skape Norges svar på svenskenes dalahest

Endelig kan elgene slippes fri

Elgr design er snart klar til å levere første kolleksjon med design-elger fra Namdalen. Nå har de også fått hjelp av Per Heimly.

ENDELIG KLAR: Margrethe Sandvær er lettet over å endelig kunne presentere elgene til publikum. FOTO: PÅL MORTEN SKARET 

arkiv

NAMSOS: Nå er ventetida snart over for Mikaela og Margrethe Sandvær i Elgr design. I månedskiftet juli/august er nemlig de ekslusive elgene deres endelig klar for levering til spente kunder.

Vegen til ferdig produkt har ikke bare vært enkel, og Margrethe Sandvær er glad for at de endelig kan presentere elgene.

– Det har vært mye mer jobb enn vi forestilte oss. Det har vært en krevende, men veldig morsom og lærerik prosess, sier hun.

Etter mye hard jobbing, har det lille designfirmaet fått viktig erfaring, og har en tydelig plan for framtida.

– I starten er kanskje den største utfordringa at vi ikke vet hva vi går til. Alt er litt uoversiktlig. Nå har vi etablert aksjeselskap og hatt styremøter, så vi begynner å få god oversikt og progresjon, forteller Sandvær.


Fikk hjelp av Per Heimly


Presentasjonen av et nytt produkt er veldig viktig, og lenge sleit de to damene med å finne noen som kunne hjelpe til med å realisere ideen de hadde. Så møtte de den anerkjente fotografen Per Heimly.

– Vi visste hvordan elgene våre skulle presenteres i markedsføringa, men sleit med å finne den rette fotografen. Så kom vi i kontakt med Per Heimly, som syntes elgene var veldig morsomme, sier Sandvær.

Møtet med Heimly skulle vise seg å bli både lærerikt og forløsende.

– Han gjorde en utrolig innsats, og det var avgjørende å få ham til å ta gode produktbilder. Han skjønte hva vi var ute etter, og leverte fantastiske bilder, sier Sandvær.

Mikaela var nylig i Oslo, og fikk være med på en annerledes fotoseanse.

– Sammen med Heimly dro hun og elgene rundt i Oslo fra tidlig morgen til sene kvelden for å ta bilder. Heimly fant de rette vinklingene på produktet, så vi kjente at det løsnet da vi fikk med ham på laget, forteller Sandvær.


Eksklusivt produkt


Elgene kommer i begrenset opplag og har høy kvalitet. Målet er å nå alt fra turister til interiørbutikker. Elgen er et viktig norsk symbol, og Sandvær drømmer om at elgene deres nå kan bli et designikon som gjenkjennes utover landegrensene.

- Dette er et spennende suvenir som har noe «fresht» over seg. Håpet er at den skal blir Norges svar på dalahesten. Nordisk design er veldig populært, og det merker vi på etterspørselen, forteller hun.

Derfor vil det til neste år komme flere produkter på markedet.

– Ideen er å utvide sortimentet, og neste år kommer det flere størrelser, slik at bruksområdet blir bredere. Vi har trua på framtida, sier en fornøyd elginnovatør.