Eks-ordfører reagerer på lange køer og «utrangert materiell»

– Skandalesamband

Petter Bjørnli har fått nok, og tar et oppgjør med det han oppfatter som «skandalesambandet» Holm-Vennesund.

Lange køer: De siste ukene har det ofte oppstått lange køer og timevis med venting ved fergeleiet på Holm i Bindal. I tillegg mener Petter Bjørnli at arbeidet med å gjøre hele området mer trafikksikkert har tatt altfor lang tid. – Det er rart det ikke har skjedd noen ulykker, sier den tidligere ordføreren i Bindal. 

ENGASJERT: Petter Bjørnli er glad han selv ikke er avhengig av ferga mellom Holm og Vennesund. – Sambandet har vært nedprioritert i årevis, mener han. 

arkiv

BINDAL: Den tidligere Bindal-ordføreren la følgende ut på sin Facebook-profil fredag:

«Vennesund-Holm må få etterspill etter denne sesongen, det er et skandalesamband. Suppleringsferge som ikke fungerer, flere timers ventetid, dette tilbyr vi fastboende og turister på Kystriksveien. Utrangert materiell som ikke holder mål settes inn, fergeleie uten oppstillingsplass. I årevis har vi vært nedprioritert. Skammelig av Nordland fylkeskommune!».

Overfor NA utdyper han sin frustrasjon.

– Det rant over for meg. Køene har aldri vært lengre, og jeg har hørt om reisende som har måttet vente to-tre timer. Dette er et viktig samband, men som påfører både turistbransjen og vanlige folk stor frustrasjon, mener Bjørnli.



Han reagerer på de mange trafikkmeldingene fra Torghatten Trafikkselskap, som i de siste ukene har varslet om ventetid og innstillinger med jevne mellomrom.

– Jeg forsøkte å kontakte oppdragsgivere, Nordland fylkeskommune, fredag, men ble bryskt avvist og henvist til Statens vegvesen. Der var det ingen ansvarlige å få i tale fredag ettermiddag, sier Bjørnli.

– Hva må gjøres, mener du?

– Det må gås etter i sømmene hvordan operatøren driver sambandet. Det kan ikke fortsette slik. Helgeland markedsføres for millioner av kroner, og så er det endeløse køer og venting som møter turistene. Det er ikke holdbart, sier Petter Bjørnli.