Fergedirektøren forstår frustrasjonen

En rekke uheldige omstendigheter har ført til problemer på ferge- sambandet Holm- Vennesund de siste ukene, forklarer toppsjefen i Torghatten trafikk- selskap.

Forklarer: Adm.dir. Stein Andre Herigstad-Olsen i TTS. 

arkiv

BINDAL: – Det stemmer at det har vært flere forsinkelser i den siste tida. Det er selvsagt svært beklagelig nå midt i høysesongen. Det oppleves frustrerende både for de reisende og oss, sier administrerende direktør Stein Andre Herigstad-Olsen.

– Hva har vært problemet?

– Vi har ved to anledninger vært nødt til å ta ut suppleringsbåten på grunn av problemer ved to andre fergesamband. Da har det rett og slett ikke vært noen reservebåter tilgjengelig, forklarer Herigstad-Olsen.


  • LES OGSÅ:

    Eks-ordfører reagerer på lange køer og «utrangert materiell»

    – Skandalesamband

    Petter Bjørnli har fått nok, og tar et oppgjør med det han oppfatter som «skandalesambandet» Holm-Vennesund.


Han opplyser også at det tok lengre tid enn forventet å fikse problemene som oppsto på båtene.

– I det ene tilfellet måtte vi hente inn en servicemann fra utlandet. I det andre tilfellet måtte det bestilles en del fra Rolls-Royce – og den pakken kom til alt overmål på avveie. Det er ikke artig når sånt skjer på ei tid med mye trafikk, sier han.

– Har dere fått mye kritikk?

– Jeg følger ikke med selv på sosiale medier, men har forståelse for at de reisende som må vente lenge ikke er fornøyd. Men nå er vi heldigvis i rute igjen, og håper å unngå nye forsinkelser.

Han presiserer at TTS har opplevd økt trafikk i området etter raset i Tosen, og at alle selskapets båter har vært i kontinuerlig drift.

– Er dere godt nok forspent med ferger?

– Ja, det vil jeg si. Men vi har én båt under bygging, som skal være ferdig på vårparten neste år. Så noe fornyelse er på gang, sier Stein Andre Herigstad-Olsen i Torghatten trafikkselskap.