Namdalskysten akter å følge opp suksessen på Trøndersk Matfestival:

Smaksprøver fra Namdalskysten på Trondheim Torg

Namdalskysten får 108 kvadratmeter kremplass for teltet sitt på Trondheim Torg når Trøndersk Matfestival 2016 åpner torsdag.

STARTKLARE: Til Trøndersk Matfestival 2016, fra venstre Andreas Holmboe, Isak Nordheim, Andreas Anker Hansen, Guro Kongensøy, Linn Ofstad, Sunniva Nicolaissen og Jahn Tharaldsen. Gruppa har et budsjett på rundt 230.000 kroner. – Vel anvendte penger! mener de. 

arkiv

RØRVIK: Fra 4. til 6. august er 25 aktører på plass under felleskonseptet Namdalskysten når Trøndersk Matfestival og Bryggerifestivalen arrangeres. Ytre Namdal Næringsforening samordner prosjektet, mens bedrifter i sjømatnæringa og reiselivsnæringa sammen med de videregående skolene i Ytre Namdal spleiser på utgiftene.

– Vi skal promotere grønn og blå sektor i matregionen, og vi promoterer reiseliv og arbeidsmarked. Dette er en viktig bit for målet om 1.000 nye arbeidsplasser i distriktet. Folket må vite hvor vi er og hva vi er, forklarer trioen i messekomiteen, Linn Ofstad, Sunniva Nicolaissen og Jahn Tharaldsen.


Har gourmetrestaurant


Dette er tredje året at konseptet Namdalskysten samler små og store aktører på kysten av Namdalen til matfestivalen. Også Visit Namdal er en del av prosjektet. Bedriftene som skal selge produkter konkret er Rørvik Fisk og Gjerts Gourmet.

Kjøkkensjef Andreas Holmboe ved Norveg-restauranten tar med seg medarbeiderne Andreas Anker Hansen, Guro Kongensøy og Isak Nordheim for å tilby full restaurantdrift på Trondheim Torg de tre dagene. I tillegg har restauranten og standen alliert seg med den prisbelønte kokken Thomas Borgan, utflytta viknaværing.

– Vi skal ha en halvtime fra klokka 14.00 lørdag til å promotere Namdalskysten på torget. Det er faktisk ti minutter mer enn de andre aktørene, skyter Jahn Tharaldsen inn.


God omdømmebygging


Namdalingene har nemlig blitt lagt merke til på sine forrige deltakelser i messebyen.

– Vi har fått veldig mange gode tilbakemeldinger fra både arrangørene og publikum. Vi skiller oss tydeligvis ut, sier Sunniva Nicolaissen fra Rørvik Fisk.

Linn Ofstad fra Norveg rapporterer om tre dager med knallhard jobbing på messa, der restaurant Norveg spiller en svært sentral rolle i suksessen. Også i år stiller restauranten med en gourmetmeny som nok vil falle i smak, eksempelvis «Grillet kveite» og «Grillet mørbrad av urfe».

– Festivalen er viktig, vi føler at vi har høstet mye goodwill og sørget for solid merkevarebygging i et tett fellesskap mellom de namdalske aktørene, mener trioen.