Namsos næringsforening har arrangert nok en vellykket martna

Stemninga i sky'n

Godt vær, masse folk i gatene, bra salg og godt besøkte arrangementer. Arrangøren er storfornøyd og regner med at martnan går i pluss med god margin.

MASSE FOLK: Det var masse folk i martnasområde rundt Festplassen på lørdag ettermiddag. Arrangørene er storfornøyd med oppslutninga.FOTO: TONE AFTRET 

GOD MAGEFØLELSE: «Dagen derpå» er martnasgeneral Jørn Opdahl glad for at alt gikk knirkefritt. FOTO: BJØRN TORE NESS 

arkiv

NAMSOS: Det har vært hektiske dager for martnasgeneral Jørn Opdahl og Eva Flått i Namsos næringsforening. Endelig kan de ta et hvileskjær etter et arrangement som har vært vellykket på alle måter.

– Ja, det er vår oppfatning. Vi føler at alt har fungert godt, sier de to.


En dag til?

– Jeg vet det er litt diskusjon blant utstillerne om at vi kuttet en dag. Vi får et skriv fra utstillerne om det, og må ta saken opp til ny vurdering, sier Opdahl.

Han har inntrykk av at salget har svingt noe. Enkelte har hatt et eventyrlig salg, som for eksempel forhandlerne av varmepumper, mens noen utstillere har fått slite litt mer.





– Vi har regner at martnan utløser ekstra handel for mellom 40 og 50 millioner kroner, men vi tror at potensialet her er langt større, sier Opdahl.

Både han og Flått ser for seg at det kan jobbes mer med å få flere til å se mulighetene som ligger i et slikt arrangement.

– Neste år er Sparebank 1 Midt-Norge med og skal markere seg under martnan. Det burde flere gjøre, mener de.


Har god magefølelse

Namsosmartnan har et budsjett på 1,7 millioner kroner. Opdahl har det han omtaler som «en meget god magefølelse» i forhold til det å gå i pluss – og vel så det.

– Tall har vi ikke per nå, men det har jo vært masse folk og stor aktivitet. På martnasfesten kom det cirka 1.500 personer, hvilket er 450 flere enn i fjor da Gabrielle og Staut var trekkplastrene. Det er vi fornøyd med, sier han.

– Hvordan er tilbakemeldingene på musikkprogrammet?

– Jeg står for artistvalget. Vi hadde steik-gode liveband som leverte. Vi vet at Terje Tysland trekker folk, det gjorde han sist også. Nå er det sånn at vi arrangerer en handelsmartna med fest, det er ingen musikkfestival, påpeker Opdahl.

– Vi må være tro mot konseptet vårt, men vi kan jobbe for å utvikle det mer, sier Flått.

Det som er sikkert, er at martnan har trukket folk til Namsos. Hotellet har vært fullt, og campingen har hatt godt belegg.

– Nå skal vi evaluere, og vi vil gjerne ha flere med på laget i fortsettelsen. Vi eier martnan i lag, understreker duoen.

Relaterte saker: