Etter en følelsesmessig berg-og-dal-bane er Sunde Transport på rett veg

Var langt nede, men valgte å satse på nytt

Da Nexans offentliggjorde at de ville legge ned fabrikken i Namsos, hadde Leif Sunde to valg: Å gi opp eller satse. Han gjorde heldigvis det siste.

INVESTERER: Leif Sunde (58) har snudd motgang til medgang og ser lyst på framtida til Sunde Transport AS.FOTO: BJØRN TORE NESS 

Torkild Gundersen (til venstre) og Leif Sunde Sunde transport er optimistiske for framtida. FOTO: BJØRN TORE NESS 

arkiv

NAMSOS: Sjokkmeldinga fra Nexans-ledelsen kom bare uker etter at Sunde hadde bladd opp mange millioner for å kjøpe ut de andre eierne og sikre seg hånda på rattet i det tradisjonsrike transportfirmaet.

– Jeg var veldig langt nede ei stund, ja, innrømmer 58- åringen.

Men nå, 14 måneder etter, ser eieren og den daglige lederen av Sunde Transport AS langt lysere på situasjonen.

– Vi har heldigvis aldri blitt sagt opp av Nexans. Vi har fortsatt tre år igjen av avtalen med selskapet, og har mye kjøring for Nexans både til og fra fabrikkene på Langhus og i Rognan, opplyser Sunde.

– Hva betyr dette for sjåførene hos dere?

– Det spiller liten rolle – de er ute på vegen uansett. Dessuten er bare to av våre sjåfører bosatt i Namsos, sier Sunde.

I tillegg til Nexans, har namsosfirmaet kapret nye kontrakter som kommer godt med.


Kjører for Tine


– Det vi mistet av kjøring fra Nexans har vi kompensert med nye oppdrag for Tine, som vi starter kjøringa for denne uka. I tillegg har vi fått på plass avtaler med både Rema, Moelven, Pharmaq, Asko og Produsent- laget på Skogmo – for å nevne noen, opplyser Sunde.

Til sammen betyr dette at firmaet opprettholder ei omsetning på rundt 80 millioner kroner i året, har 24–25 ansatte og sikter seg inn mot et overskudd på halvannen til to millioner kroner i 2016.

– Nå skal vi få alt til å fungere før vi gaper over mer. Vi har totalt 16 kjøretøy, og med alle de nye kontraktene er vi i stand til å oppgradere bilparken. Vi kjøper fire nye biler og tre semihengere denne høsten, for- klarer Sunde.

Med en stykkpris på 1,2 millioner kroner er dette ei investering på rundt 8,5 millioner kroner – og tradisjon tro handler firmaet lokalt.


Roser sjåførene


– Vi har opparbeidet oss gode relasjoner og er avhengige av å få kjøpe bilene til samme pris som konkurrentene på Østlandet. Så tøff er konkurransen i markedet, sier namsosmannen som roser sine mangeårige medarbeidere.

– Vi har noen fantastiske sjåfører – det er ikke bare å finne slike i dag. Det å kjøre langtransport er og blir en livsstil, innrømmer Sunde som har mange år bak rattet selv.

Selskapet flyttet for vel et år siden kontoret fra Spillum og inn i samme lokaler som Schenker (tidligere Linjegods).

– Vi har fem personer på kontoret i Namsos og en i Brønnøysund, forklarer Sunde.

I Namsos sitter blant andre Torkild Gundersen, som eier sju prosent av aksjene i Sunde Transport AS.

Han kom inn i selskapet for et par år siden, etter 2014 da Sunde måtte bokføre et underskudd på hele seks millioner kroner.

– Det har tatt lenger tid enn vi trodde å rydde opp, men nå er det veldig mye positivt på gang, sier Gundersen og får sam- tykkende nikk fra Sunde.