Slik prøver de å svindle forsikringsselskapene

Her er flere eksempel på forsikringssvindel i Trøndelag
arkiv


Biltyveri med fiktive skader
Kunde i 20-årene melder bilen sin stjålet. Bilen blir senere funnet og levert tilbake til kunden. Bilder fra rett etter tyveriet og senere fra verkstedet, viser at flere av skadene har blitt påført bilen etter at den ble funnet igjen.

Kunden har med overlegg prøvd å få disse skadene dekket på forsikringen også.

Resultat: Avslått erstatning på 40 000 kroner, fikk heller ikke erstatning for skadene som faktisk var påført under tyveriet. Politianmeldt for forsøk på forsikringssvindel, og uønsket som kunde i selskapet igjen.


Innbrudd i bolig
Kunde i 40-årene melder om at verdier til 500 000 kroner er stjålet fra leiligheten etter innbrudd. Nærmere undersøkelser viser at alt er oppdiktet og at det aldri har skjedd noe innbrudd.

Resultat: Kunden politianmeldes for forsøk på forsikringssvindel, og er uønsket som kunde i selskapet igjen.


Gjentatte skader på innbo
Kunde i 40-årene melder i løpet av et halvt år flere forskjellige skader på innbo, blant annet har TVen gått i gulvet så skjermen knustes. En utreder fra Gjensidige besøker kunden for å se nærmere på skadene.

Når utreder kommer inn i leiligheten står den «knuste» TVen på, og fungerer utmerket uten en eneste skramme. Alt viste seg å være oppdiktet.    

Resultat: Kunden politianmeldes for forsøk på forsikringssvindel, er uønsket som kunde i selskapet igjen, og har gjort seg til kjeltring for skarve 5 000 kroner.


Hærverk mot bil, kunden forsøkte å få dekket gamle skader

Kunden mener bilen sin er utsatt for hærverk. Kunden oppga gamle skader til takstmannen, noe som ble påpekt. Kunden oppga deretter litt færre gamle skader i skademeldingen. Gjensidige oppfattet at kunden ønsket at bilen skulle fremstå som mer skadet enn den var for at bilen skulle bli kondemnert. Gjensidige innhentet dokumenter fra politiet hvor det fremkom at skadene på bilen umulig kunne ha oppstått som følge av hærverket.

Resultat: Kunden fikk avslag på hele erstatningskravet sitt, samt at han ble oppsagt som kunde og er uønsket som kunde i Gjensidige.

Kjøpte forsikring på hund etter at skaden oppsto

Kunden opplyste at hun hadde ringt Gjensidige for å kjøpe forsikring på valpen sin. Mens hun satt og fylte ut egenerklæringsskjemaet, hoppet hunden ut av sofaen og brakk benet da den landet på gulvet. Nærmere undersøkelser viste at hunden hadde brukket benet før kunden ringte for å kjøpe forsikring.

Resultat: Kunden fikk avslag på erstatning for behandling av hunden, kunden ble oppsagt, og er uønsket som fremtidig kunde. Saken ble anmeldt til politiet for forsøk på forsikringssvindel.