Et forhold som varer livet ut

KJENNER HVERANDRE GODT: – Jeg sier bare «klipp», så ordner Janne resten. Trofast kunde Inge Hågensen og frisør Janne Skjelbred Viken har få hemmeligheter seg imellom.  FOTO: PÅL MORTEN SKARET 

arkiv

NAMSOS: – Jeg sier bare «klipp», så ordner Janne resten.

Inge Hågensen (65) har inntatt sin faste stol i salongen. Her sitter han trygt. Som trofast kunde av Tip Top hårsenter trenger han ikke forklare hva frisør Janne Skjelbred Viken skal gjøre med lokkene. Hun vet.

– Inge er en av våre faste. Han kommer innom hver 6.–7. uke, kan Viken fortelle.

Praten går lett – om hytteliv i Lierne, reising og et forestående bryllup.

– Vi prater om alt mulig rart – vi har ikke mange hemmeligheter, sier Inge.

Han har klipt seg her i nesten alle år Tip Top har eksistert, det vil si 40 år. Inge er ikke alene, men bare en av 5.000 som årlig går inn dørene i Abel Meyers gate 13. 200.000 kunder har det blitt siden Jan Erik Raaum startet opp og kunne klippe snora for åpninga av hårsenteret i september 1976.


«Frisørbyen» Namsos – eller?


Etter at frisør Åge Elden la saksa på hylla i fjor, er det i dag ingen andre i «frisør- byen» Namsos som har holdt ut like lenge som Tip Top, uten å skifte navn eller fusjonere med andre aktører.

Skjønt, tilnavnet «frisørbyen» er ikke alle med på når det snakkes om Namsos.

– Namsos har ikke spesielt mange frisørsalonger sammenliknet med andre byer i samme størrelse. De aller fleste trenger å klippe seg med jevne mellomrom, derfor er det også generelt mange frisørsalonger rundt omkring.

"Vi prater om alt mulig rart – vi har ikke mange hemmeligheter.

Inge Hågensen

Trofast Tip Top-kunde


Gunhild Mikalsen er erfaren i faget hun snakker om. Hun var med fra oppstarten av Tip Top hårsenter i 1976. Først som vaskehjelp, før hun tok svenne- brevet og ble frisør. Hun fortsatte å «gå gradene» og tok over som daglig leder i 1987. Hun trekker spesielt fram to ting som er viktig for en god frisør.

– Det første sier seg selv – du må være dyktig til å klippe. Nummer to – du må oppføre deg, sier Mikalsen.

HOLDER SKUTA FLYTENDE: De har alle vært daglig ledere i hver sin periode. Janne Viken (til venstre) styrte butikken i perioden 2002-2012, Gunhild Mikalsen i åra 1987-2002 mens Elisabeth Lyng (sittende) har drevet Tip Top hårsenter siden 2012. 

 

For i denne jobben går det ikke an å ha en dårlig dag.

– Om du er i dårlig humør når du våkner om morgenen, kan du like godt holde deg hjemme, sier hun.

De som kjenner Gunhild kan nok skrive under på at hun ikke har det problemet. Å være blid, serviceinnstilt og ha evnen til å «jatte» med, er en viktig del av det å være frisør, mener hun.

– Det er en fordel å vite litt om alt. Noen menn vil for eksempel prate om bil, da er det greit å ikke være helt blank på motor og bilmerker, sier Mikalsen.

"Jeg har hatt flere kunder som har sovnet i stolen – både små og store.

Gunhild Mikalsen

Daglig leder Tip Top 1987–2002


Andre ganger er taushet gull


Andre ganger er det greit å bruke de sosiale antennene til å gi beskjed til seg selv om å holde «prateapparatet» litt tilbake.

– Mange setter pris på at det er stille og vil heller lese et blad. Om du har hatt en lang dag på jobb, er det ikke alltid du vil prate om løst og fast. Det må vi ha respekt for, sier Mikalsen.

Men det har hendt at det blir litt vel stille og behagelig i frisørstolen.

– Jeg har hatt flere kunder som har sovnet i stolen – både små og store, ler den muntre frisøren.

HÅRFINT ARBEIDSMILJØ: Foran daglig leder Elisabeth Lyng. Rekke to fra venstre: Tine Davidsen og Siv Irene Flyum. Rad tre: Benedikte Dahle, Marita Thorvik og Linn Helsingen. Bakerst: Camilla Bratberg, Janne Skjelbred Viken og Gunhild Mikalsen. Anita Hovd jobber også på Tip Top, men kunne ikke stille på bildet. 

 

I 2002 tok mangeårig kollega Janne Skjelbred Viken over som daglig leder av Tip Top hårsenter.

– Da hadde jeg vært frisør i 22 år og trodde jeg var helt ferdig i yrket, sier Mikalsen.

Likevel ble hun værende noen år til. I dag jobber hun fortsatt som frisør, på Namsos bo- og velferdssenter. Også eldre fortjener å bli pyntet på håret, påpeker hun.

– Dette er et fantastisk artig yrke. Du treffer så mange forskjellige folk, og de fleste er blide og hyggelige, sier Mikalsen.


Helt topp for travle menn


Selve håndverket i frisøryrket, det å klippe hår, er stort sett likt. Men mye har skjedd på motefronten de siste 40 åra. Moter som vokser fram i New York, London og Paris kommer også en dag til Namsos. Da gjelder det å følge med.

Janne Skjelbred Viken husker godt hva som var hipt i 1985 – på den tida Tip Top flyttet fra kjelleren og over gata til der de holder hus i dag.

– Det gikk mye på permanent, både på damer og menn. Det er en del moter som kommer og går, men hockeysveisen har vi ikke sett mye av i senere tid. Heldigvis, sier Viken.

I 2012 ble Elisabeth Lyng kvinne nummer tre i rekka over daglige ledere av Tip Top hårsenter. Hun skryter over arbeidsmiljøet blant de ni ansatte og grunnlaget hennes to forgjengere har lagt.

– Det er greit å ta over etter to jern- hester som Gunhild og Janne. Vi har en solid og trofast kundegruppe og klarer oss godt – selv om vi har tøff konkurranse med 17 andre frisørsalonger i byen, sier Lyng.

"Vi er vel den eneste salongen i byen med et velfungerende «drop-in»-system.

Elisabeth Lyng

Daglig leder Tip Top


En av suksesskriteriene som får kundene til å komme tilbake på Tip Top, er «drop-in»-ordninga, tror Lyng.

– Vi er vel den eneste salongen i byen med et velfungerende «drop-in»- system. Vi har egne «drop-in»-frisører som står klare til å ta imot kunder som stikker innom. Mange synes det er veldig kjekt å slippe å bestille time på forhånd, kanskje spesielt menn, sier hun.

– Hvem er den typiske kunden hos Tip Top?

– Vi har ingen typisk kunde, men en veldig bred kundegruppe. Barn og voksne fra 0 til 100 år. Og mange menn, sier Lyng.

Apropos menn; da Tip Top startet i 1976, kostet en herreklipp 25 kroner. Eller 15 kroner for en «satellittklipp».

– Eller «en gang rundt månen», som det også ble kalt.

Mikalsen og Viken ler godt. Dette er frisørhumor på sitt beste. På Tip Top er det rom for slikt. Selvhøytidelige, jålete og overprisa salonger finnes det nok av.

– På Tip Top vil vi at folk skal klippe seg når de er langhåra – ikke når de har råd til det, sier Viken.

"På Tip Top vil vi at folk skal klippe seg når de er langhåra, ikke når de har råd til det.

Janne Skjelbred Viken

Daglig leder Tip Top 2002-2012


«Never change a winning team»


Tilbake i frisørstolen har Inge Hågensen fått på seg krage og kappe. Janne svinger saksa på dagens første kunde.

– Jeg liker å være tidlig ute, da får jeg mer ut av dagen, sier 65-åringen.

Både hår og skjegg, eller «alt over snippen» som Inge sier, får seg en trim mens praten går av seg selv. Slik har de to holdt det gående i nær 40 år.

– Men vi holder oss godt da, eller hva, spør Janne retorisk.

Joda, Inge må si seg enig i det, selv om skjegget er litt gråere nå enn det var på 70-tallet.

Han vet ikke helt hvorfor det ble akkurat Tip Tip for hans del. Men slik ble det altså. Mennesker er vanedyr. Har du først valgt et fotballag eller bilverksted, holder du deg til det. For mange er det også sånn med frisørsalonger.

– Jeg tror ikke Tip Top er mye bedre eller billigere enn andre steder. Men her kjenner jeg folk og føler meg trygg på det de gjør. Jeg ser ikke behov for å prøve noen andre. Det er som en viss RBK-trener sa; «never change a winning team», sier Inge Hågensen.

 



Tip Top hårsenter


• Åpnet i Abel Meyers gate i Namsos, 26. september 1976, av Jan Erik Raaum.


• Byttet lokaler over gata, til Abel Meyers gate 13, i 1985.


• Gunhild Mikalsen tok over som daglig leder i 1987. I 2002 tok Janne Skjelbred Viken over bedrifta, mens Elisabeth Lyng har vært daglig leder siden 2012. Salongen har ni ansatte.


• En av totalt 18 frisørsalonger i Namsos, og er i dag den eldste som har holdt det gående uten å skifte navn eller fusjonere med andre.