Slik finner Maria formen

Maria Sagnes Wågan har truffet perfekt med formen i høst. Det kan hun takke to namdalinger for.

TRENINGSHJELP De er Namdal Løpeklubbs to beste løpere. Lørdag skal Maria Wågan løpe nordisk mesterskap. Hun får hjelp til å finne toppformen fra Mikael Olsen.  

NAMDALSAVISA

TRONDHEIM: – Hun kan jo først og fremst «takke seg selv» for en kjempegod treningsjobb. Mitt bidrag har først og fremst vært med tanke på å treffe med formen inn til de viktigste løpene, sier Mikael Olsen.

Spillumsingen innehar seks av klubbrekordene i Namdal Løpeklubb, og har vært Namdalens beste løper på lange løp gjennom i alle fall de siste 30 årene.

Nå hjelper han klubbvenninna Wågan på hennes ferd mot norsktoppen i løp. I tillegg får Wågan mye trenerhjelp fra en annen utflyttet namsosing, Arnfinn Ofstad, som er trener i Strindheim IL. Wågan trener nettopp med Strindheim på mange av øktene i Trondheim.

Finn overskudd

Lørdag løper Wågan for Norge under Nordisk mesterskap i terrengløp i Kristiansand. Billetten dit fikk hun etter sitt NM-gull i Rindal tidligere i høst. Prestasjonen der toppet det som var ei lang rekke med flotte løp av namsosjenta.

Olsen mener fornuftig balanse mellom trening og godt med overskudd er noe av grunnen til at hun har truffet så godt.

– Og det er veldig viktig. Jeg tror rett og slett mange bommer nettopp på det med overskudd. Det er mange som trener veldig godt, men så blir de litt for «het» på treninga rett før de skal være i form. Har du ikke overskudd nytter det ikke å løpe kjempefort, sier han.

Rådgiver

Olsen var i norgestoppen på lange løp for åtte år tilbake. Han hadde 2.21 som bestetid på maraton i 2007. Bare tre løpere løp raskere enn det i Norge i år. Han plottet gang på gang inn toppformen når han skulle være i form. Det er denne erfaringa han nå bidrar med i forhold til Wågans karriere.

– Det fungerte for meg, og så må Maria finne ut om oppskrifta passer for henne, sier han.

– Hva går den ut på?

– Jeg mener som sagt overskudd er punkt en. Jo, det skal trenes, men man må passe på så man ikke «løper seg i senk» rett før konkurranse. Har du slappe bein når startskuddet går, vil det ikke gå fort nok, sier han.

Og fortsetter:

– Jeg brukte også å være forsiktig med å ta ut for mye på hardøktene oppunder konkurranse. Det er mange som kjører med «overfart» på intervallene før de skal konkurrere, men min erfaring er at det er bedre å løpe innenfor konkurransefarten på disse øktene, og så ha pigge bein når det drar seg til.

Imponert

Olsen har latt seg imponere stort av det Wågan har prestert i år. Han tror imidlertid hun har mye å gå på, selv om hun allerede er på et godt nivå.

– Åja, det tror jeg. Hun er ung i løping, og får hun nye, gode treningsintre med litt økning år for år i mengden, så vil det gå fortere og fortere. Det er slik utholdenhetstrening fungerer. Vel og merke om hun holder seg skadefri.

– For det er punkt en ved siden av å trene godt. Du må tåle å trene mye. Det har Maria gjort, og det er en særdeles viktig egenskap om du vil bli god i idrett, sier Mikael Olsen.