39 timer i lastebil med torsk til Nederland

Fisk har det travelt. Fra vi satte oss i den ferdiglastede traileren inne på området til Rørvik Fisk og til vi lastet av fisken fra Namdalskysten i Yerseke sør i Nederland, tok det 39 timer. Det gir en gjennomsnittshastighet på 60 kilometer i timen.

LASTING PÅ RØRVIK Fisken som tidligere på dagen ble pakket på Rørvik starter den første etappen på reisen ut til forbrukerne ute i Europa. Og det starter med lasting på Thermo Transit sin bil som Karol Wójtowicz skal kjøre til Langstein.  Foto: Birger Aarmo

NAMDALSAVISA

RØRVIK: Et stort vogntog med Thermo-Transit  i stor skrift sto og ventet på oss inne på området til Rørvik Fisk AS en fredag ettermiddag.

 - Hei, er det du som er journalisten som skal være med på langtur? spurte en blid og opplagt Karol Wójtowicz som fraktet oss første etappe på den 2.300 kilometer lange ferden fra Rørvik til importøren Adri & Zoon i Nederland.

- Heller du enn meg. Jeg hadde garantert ikke orket å sitte i en lastebil så lenge i ett kjør, kom det fra sjåføren som kjører mer bil per måned enn hva de fleste av oss kjører i året.

Og det var da det gikk opp for passasjeren at dette kom til å bli en lang tur.


En torsk skal ut i verden

Fiskeriene langs kysten av Nord-Trøndelag har viktige for folk i årtusener. Først som sjølberging og etter hvert også som ei stor eksportnæring. Og begge deler er fremdeles viktige i dag.

 

På den turen sto fisken stille i tre timer i forbindelse med omlasting på Thermo-Transits terminal i Oslo, og man kan vel si at bilen sto i ro selv om fisken var på farten under fergeturen mellom Göteborg i Sverige og Fredrikshavn i Danmark. Ut over det sto den bare stille da sjåførene måtte ha de korte hvilepausene de er pålagt i løpet av ei økt.

 - Våre kunder vil ha fisken levert så fersk som overhode mulig, og krever at det går fort. Derfor har vi lagt opp ruta slik at nye og uthvilte sjåfører står klare til å ta over lasten med jevne mellomrom, sier Joacim Rendal ved Thermo-Transit Norge AS sin avdeling i Namsos.

Første etappe

Når vi lastet opp i Rørvik, hadde Karol allerede vært en runde rundt i fylket for å levere varer som firmaet hadde hentet forskjellige steder i utlandet.

- Nå er bilen tømt, og vi er klare for å laste.

Inne i lokalene til Rørvik Fisk AS sto allerede pallene med blant annet sei, kveite og torsk som tidligere på dagen ble pakket og gjort klare for transport ut av landet.

Ferdig lastet og klare for første etappe gjorde Karol noen kjappe hoderegningsøvelser.

- Min oppgave nå er å frakte fisken til Langstein der vi har en sentral, og en ny sjåfør overtar, sier han på godt engelsk.

- Utfordringen er som alltid at jeg må klare det innenfor kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Siden vi nå er litt forsinket blir det ikke med veldig god margin denne dagen. Men det går, sier han og fyrer opp de 500 hestekrefter som skal bringe meg, bilen og fisken til Oslo.

Siden det passer godt med ferga Hofles-Lund velger vi den ruta.

- Jeg gjør det når det passer med fergetida. Det er smalt og svingete, men jeg liker best å kjøre den vegen, sier Karol.

SJÅFØRBYTTE På Langstein bytter Karol Wójtowicz med kollega Zoran Kritinic som i løpet av natt til lørdag frakter fisken til Oslo.  Foto: Birger Aarmo

 

Etappe to

Skodde over Namdalseid reduserte sikten til nesten ingen ting, men omsider kom vi oss til Langstein der kroaten Zoran Kritinic sto klar til å overta da klokka nærmet seg midnatt fredag.

Etter knappe fem minutters stopp så var vi på vegen igjen.

Dårlig føre mesteparten av vegen ned til terminalen i Oslo gjorde at Zoran måtte kjøre veldig forsiktig.

- Heldigvis har vi biler som er rigget for kjøring i Norge. Vi har skikkelige piggdekk, kjettinger og vi har tre aksler på bilen. Dette er en nødvendighet for at vi skal kjøre sikkert. Samtidig har sjåførene som har ansvaret for kjøring i Norge lang erfaring med norske vinterveger.

BERKÅK En stopp for blant annet å fylle drivstoff på Berkåk og en stopp nede i Østerdalen var alt av pauser mellom Langstein og Oslo for Zoran Kritinic  Foto: Birger Aarmo

 

Han er like redd som alle oss andre når han møter store lastebiler etter vegen, som han med sitt falkeblikk ser er på glattisen - på mange måter.

- Selskapene som kjører mye i Norge vet hva som må til. De har gjerne sett hva som skjer når man sender folk som aldri har kjørt en stor lastebil på smale og bratte vinterveger. Faren ligger i de mange små selskapene som har fått en tur. Disse er dem man må se opp for, og som oftest er det disse som lager overskriftene i avisene, sier Zoran.

HEKTISK Inne på terminalen til Thermo-Transport i Oslo ble bilen losset, og fisken fra Rørvik fordelt på flere transporter videre. 

 

Etappe tre

Ganske nøyaktig 07.30 lørdag morgen svinger vi inn på Thermo-Transit Norge AS sitt anlegg like nord for Oslo.

- Her skal fisken vi har med fra Rørvik lastes av, og fordeles på flere biler siden de skal til forskjellige steder i Europa. Da er jeg ferdig med dagen, og nå har jeg et par dager fri før jeg mandag ettermiddag skal opp til Langstein igjen, sier Zoran før han tar avskjed.

På terminalområdet er det hektisk aktivitet lørdag morgen. Et utall biler fra mange forskjellige transportører er innom for å laste og losse.

- Vi har mange biler selv, og i tillegg samarbeider vi med mange andre firma når det gjelder transport av fisk, forteller skiftleder Bente Norstad.

FULL KONTROLL Skiftleleder Bente Norstad på terminalen i Oslo sørger for at alt av papirer er med bilene som kjører ut, og kniper det så er hun ikke redd for å dra ut å hente bilene til sjåfører som har brukt opp kjøretida si før de når fram til terminalen. 

 

Mens hun ordner alt som skal til av papirer for turen videre nedover i Europa, går trucker på kryss og tvers inne i anlegget. Paller med fisk fraktes hit og dit med presisjon og fart.

- Noe av den fisken du var med og hentet på Rørvik går inn i lageret her til senere i dag, og samtidig kommer fisk fra andre steder i landet som skal lastes på den bilen du skal være med videre. Det betyr at alle de bilene som kommer med fisk må være på plass her i rett tid om vi skal rekke ferga i Göteborg. I dag ser det ut som det skal klaffe, sier hun.

Ganske nøyaktig etter tidsplanen svinger Zbigniew Pypa ut fra terminalen klokka 10. Nå følger den eneste etappen der kjøringen foregår stort sett bare på dagtid.

Etter en liten stopp på Svinesund var vi utpå ettermiddagen i Göteborg med god margin til ferga over til Fredrikshavn i Danmark.

TOLLEN PÅ SVINESUND Lørdag er ikke den mest hektiske dagen i tollkontrollen på Svinesund, og etter 15 minutter var Zbigniew Pypa klar til å kjøre videre. 

 

Vel om bord går vi rett til dekket bord, for lastebilkjørerne har sin egen avdeling på ferga. Og for Zbigniew er dette en fin anledning til å slå av en prat med kolleger mens journalisten prøver å ta igjen litt søvn.

Fra Fredrikshavn går ruta strake vegen ned til Padborg, der Thermo-Transitt har sitt hovedlager. Vi setter av tralla, og før vi får parkert kommer neste bil som skal overta stafettpinnen inn hovedporten på det store anlegget. Det er dansken Leif Hansen som skal ta oss ned til Yerseke.

Danske Leif Hansen fikk æren av å kjøre siste etappe ned til Yerseke helt sør i Nederland. Når lasta var losset tidlig søndag morgen tok han kveld. LASTA LEVERT 

 


Torsk til et fiskespisende Nederland

Den torsken som vi noen dager før hentet på Rørvik skulle til fiskehandleren Adri & Zoon i Yerseke. Klokka sju mandag morgen var vi på plass for å se hva de gjorde med fisken.

 

Etappe fire

Mens Leif kopler sin bil til tralla med fisken fra Rørvik, blir det en kort avskjed med Zbigniew som nå skal sove. Men for meg og Leif blir det ikke mye søvn. Vi skal holde ruta. Gjennom natta dundrer vogntoget videre mot endestasjonen i Nederland.

- Egentlig er det helt greit å kjøre natta nedover i Europa. Det holder på å bli så mye trafikk på dagtid at det tar veldig lang tid. Spesielt forbi de store byene, sier Leif som kun kjører nede i Europa, men som har mange års erfaring fra Norge.

Noen omkjøringer på småveger til tross. Da klokka begynte å nærme seg åtte søndag morgen, svingte vi inn på tomta til speditøren De Koeijer Transport BV i Yerseke der fisken losses. Vår etappe er over. Leif skal nå sove noen timer før han kjører videre. Den tralla vi dro med oss fra Danmark kobles på en annen bil som ventet på oss i Yerseke, og resten av fiskelasset skal videre ned i Europa. Det siste partiet ble lastet av i Bretagne i Frankrike mandag morgen. Da hadde den døgnville og slitne journalisten for lengst gått til sengs.


Thermo-Transit

Stiftet i Danmark i 1887, og de opprinnelige eierne har fremdeles de fleste aksjene.

Thermo-Transit Norge AS ble stiftet i 1994.

Frakter frukt og dagligvarer til Norge, og fisk den andre vegen.

Avdeling i Namsos startet med én ansatt i 2011. Nå jobber åtte personer der med ansvar for alt av frakt i Midt-Norge.

Disse har ansvar for omkring 40 laster hver eneste dag.

Har åtte biler som kjører fast i Namdalen.

Årlig transporterer avdelinga i Namsos fersk fisk til en verdi av ca 6 milliarder, ca 112.000 tonn.

Omsetter for 140 millioner