200 lag og foreninger er med på å gjøre Namsosmartnan til årets happening

– Namdalens største handelsaktivitet

Betydninga av Namsosmartnan er stor – veldig stor.

HANDELSBY: Namsosmartnan har en stor betydning for byen, og genererer et mersalg på mellom 40 og 50 millioner kroner, kan Jørn Opdahl (til venstre) og Amund Lein fortelle. foto: jonas olsen  Foto: Jonas Olsen

De årene som har hatt mest betydning og som vi husker best, er de årene vi har hatt mest lokale utstillere.

Jørn Opdahl
NAMDALSAVISA

NAMSOS: Før årets store folkefest i rockebyen er det mye hard jobbing. Jørn Opdahl, martnasgeneral, og Amund Lein, daglig leder i Næringsforeninga i Namsos, er enige om at martnan har enorm betydning for byen.

– Det er jo den største aktiviteten i Namdalen i løpet av året, og har stor betydning for handelsstanden i byen, men også for lag og foreninger, sier Lein.

LES MARTNASBILAGET FRA NA HER!

Omdømmebygging

Martnan handler om å skape et godt omdømme for Namsos, men også hele Namdalen. I tillegg er også martnans positive betydning å finne i betydninga av gode arbeidsplasser, gleden ved å ta imot flere hundre studenter hver høst, samt at det genereres et mersalg på mellom 40 og 50 millioner kroner.

– Ett av målene med martnan er å legge til rette for at butikkene får god omstening, sier Jørn Opdahl.

Nordic House solgte eksempelvis 52 enheter med badstuer, grillhus og fritidsutstyr ved forrige deltakelse.

– Og at Namsen Auto hadde godt salg, er jo en suksesshistorie, supplerer Lein.

Han mener at martnans utvikling har vært svært positiv de siste årene, og at de nå har funnet en form som fungerer godt.

– Det har vært ei gledelig gjenoppliving av martnan, kan du si, forteller Lein, og påpeker viktigheten av at martnan er lokalt forankret.

– Hvor bra martnan blir, er mye opp til utstillere og besøkende. De årene som har hatt mest betydning og som vi husker best, er de årene vi har hatt mest lokale utstillere, sier Opdahl.

– Det er våre 200 medlemsbedrifter som eier Namsosmartnan, fortsetter han, og understreker også den formidable innsatsen som legges ned av lag og foreninger.

– Vi hadde ikke klart dette uten dem, sier Opdahl.

Variasjon

Det er ikke så lett å måle hvor mange som befinner seg i byen under martnan, men Opdahl forteller at med flere tusen biler passerende i bomringen, er det mye som tyder på at martnan betyr en del for mange.

– Det beste martnasminnet jeg har, er helt klart Marcus & Martinus-konserten i jubileumsåret 2015. Det var fullklaff og veldig artig, sier han.

Med et vidt spenn i innhold, byr martnan på noe for alle.

– I år blir det veldig artig å kombinere Stiv Kuling med band som trekker litt eldre publikum og er litt mer nostalgiske, sier Lein.

Han mener at Namsos skal vise at det er en regionby.

– Vi må benytte oss av denne muligheten til å skape bolyst og positiv omdømmebygging. Jeg håper at så mange deltar på martnan og har det kjekt, slik at det blir den festen som Namsos fortjener, forteller Lein. Plasseringa til Namsos, på en avstikker fra E6, tror han kan være med på å underbygge at Namsos som en destinasjon.

– Vi vil vise hvor omfattende dette er, og hvor mange folk som er i sving. Martnan er noe for alle, sier Lein, og trekker fram Klompen Opp, bilgata, sykkelrittet, Hugos Tivoli og selvfølgelig Jo Nesbø.

Opdahl legger til at det hadde vært artig å måle hvor mange arbeidstimer som går med.

– Du skulle tro vi er dønn slitne etter martnan, men det gir bare påfyll. Utstillerne er blide og tilbakemeldingene er gode, kan han fortelle.

– Da jeg var liten guttunge, var martnan noe jeg gledet meg til hele sommeren, sier Lein, og minnes sykkelturer til byen for å handle «smellerter» og lakris. For ikke å snakke om tivoliet:

– Den kriblinga i mange når man skulle ta en karusell med kjæresten, selv om man egentlig ikke turte, smiler Lein.

For begge er enige om at martnan handler om de små tingene.

– Og det avsluttes alltid med en fest, legger Lein til.