Uten mobildekning fra Telia i en måned

I nesten en måned har Telia-kunder i Namsskogan vært uten internett og mobil. Tidligst fredag ettermiddag kan de forvente at signalene er tilbake.

NY mast Etter at «Ylva» ødela mobilmasta på Finnvollfjellet, har Telias kunder vært uten signal i nesten en måned. Fredag gjøres det et nytt forsøk på å rette feilen. Om været tillater det.Foto: Telenor  Foto: Telenor

NAMDALSAVISA

NAMSSKOGAN: – Vi har forståelse for at folk synes dette har tatt for lang tid. Det synes vi også. Det skal ikke være sånn.

Det sier kommunikasjonsrådgiver Ellen C. Scheen om den mildt sagt lange nedetida selskapet har hatt i Namsskogan.

Ute av drift

For etter at uværet «Ylva» herjet i Namsskogan 23. november, så har ikke selskapets kunder hatt tilgang til Telias tjenester i og rundt Namsskogan sentrum. Også en sender i Bjørhusdal har fram til nylig vært ute av drift.

– Det har vært noen utfordringer med dårlig flyvær, forklarer Scheen.

Torsdag skulle egentlig feilen utbedres, men dårlig vær gjorde det igjen umulig for Telenors (som eier masta) underleverandør å utføre arbeidet.

«Et team fra vår leverandør var oppe på Stormulen i dag, men måtte reise ned igjen grunnet kraftig uvær. Det var kort fortalt uforsvarlig å sende mannskap opp i masta, så vi tar sikte på å prøve på nytt igjen i morgen om været har bedret seg», opplyser Telia i en sms.

Fra Telenor får NA opplyst at sterk vind kombinert med is i masta gjorde at arbeidet torsdag måtte avlyses.

Da masta blåste ned for nesten en måned siden, forsvant både tv-signaler, Dab og mobilsignalene til Telenor og Telia.

Signal hos konkurrenten

Telenor har en ekstra sender i Namsskogan sentrum sånn at de fleste i bygda har hatt dekning hos konkurrenten de siste ukene. Tv-signaler og Dab var tilbake for ei uke siden opplyser Namsskogan kommune på sine heimesider.

– Har Telia vurdert å sette opp midlertidige løsninger når nedetida ble så lang?

– Vi har mobile løsninger som vi kan bruke, men det var ikke hensiktsmessig denne gang.

– Ei lita bygd uten nødvendig infrastruktur i nesten en måned – hadde dere latt det gå så lenge i Oslo?

– Dette har ikke noe med det å gjøre. Vårt mål er høyest mulig oppetid overalt. Men teknologi er sårbart, sier Scheen som opplyser at det ikke har kommet mange klager fra kunder.

– Vi har mottatt noen kundeklager, men ikke så mye. Vi har ikke aktivt gått ut med informasjon til berørte kunder, men besvart henvendelsene som er kommet med forklaring og informasjon om rettetid. Mange i området er nok klar over skaden på stasjonene, forteller Scheen.

– En måned uten en vare de har betalt for – får kundene noen form for kompensasjon?

– Det vil vi ta med den enkelte kunden når den eventuelt tar kontakt med oss.