Reisende reagerer på at Trønderekspressen legges ned

Det er sørgelig at det som har vært et veldig godt tilbud til reisende legges ned, mener damene på Trønderekspressen.

SLAPPER AV: Damene Liv Prestmo og Aud Elisabet Sævik (bak) slapper godt av mens bussen frakter dem hele vegen til Trondheim.  Foto: Tone Aftret

Prisene reduseres
  • Det hersker ei oppfatning om at det nye takstsystemet medfører at man kan reise til Trondheim for 148 kroner med buss. Det er ikke riktig, da det fra 1. februar ikke vil gå buss hele vegen. En fullprisbillett på Trønderekspressen koster i dag 435 kroner.
  • Alternativ en er å ta buss fra Namsos til Steinkjer (74 kr) og tog derfra til Trondheim (241 kr) Det vil koste totalt 315 kroner.
  • Alternativ to er å ta buss fra Namsos til Levanger (74 kr) og tog derfra til Trondheim (168 kr). Det vil koste totalt 242 kroner for en fullprisbillett.
NAMDALSAVISA

NAMSOS: Klokka tikker mot 09.30, og Liv Prestvik og Aud Elisabet Sævik har tatt plass i Trønderekspressen som frakter dem straka vegen fra Namsos til Trondheim. Fem minutter over klokka 13.00 er de framme på sentralstasjonen, og er det St. Olavs Hospital som er endestasjonen, tar bussen dem dit også. Der er de klokka 13.20.


Legger ned ekspressbussen

Ekspressbussen mellom Namsos og Trondheim legges ned fra 1. februar.

 

Avslappende reise

– Jeg bruker ofte Ekspressbussen, både når jeg skal på St. Olavs Hospital og når jeg skal besøke sønn, datter og seks barnebarn i Trondheim, forteller Liv Prestvik som har satt seg i bussetet, tatt av seg ytterklærne og gjort seg klar til turen som tar tre og en halv time.

– Det er så deilig å sette seg godt til rette og vite at du kan slappe helt av til du er framme i Trondheim uten å måtte skifte over til toget, sier hun.

Prestvik har bare godt å si om Ekspressruta. De har trivelige sjåfører, og bak i bussen er det både te og kaffe man kan forsyne seg med undervegs.

SAVNET: Ekspressbussen mellom Namsos og Trondheim vil bli savnet av passasjerene som synes det er behagelig å sitte på hele vegen fram til trønderhovedstaden.  Foto: Tone Aftret

 

Synd med nedleggelse

– Hvor ofte reiser du med Ekspressbussen til Trondheim?

– Omtrent en gang i måneden. Det er masse folk som bruker dette kollektivtilbudet, påpeker Prestvik som synes det er sørgelig at direkteruta blir lagt ned.


Har gitt utilsiktede utslag

Namdal regionråd har i en uttalelse protestert på at ekspressruta mellom Namsos og Trondheim legges ned.

 

– Heretter blir det vel buss til Steinkjer og tog derfra til Trondheim. Det går det også, men jeg har satt pris på å kunne reise med buss helt fram,

Det har også Aud Elisabet Sævik på setet bak Liv Prestvik. Hun har også brukt direkteruta til Trondheim, når hun skal besøke dattera, og mener det er et veldig godt tilbud til de reisende.

– Jeg er lei for at Ekspressbussen skal legges ned. Jeg tror det blir større tiltak å reise når vi må bruke både buss og tog for å komme til Trondheim. Man venner seg vel til det når man må, men det har vært veldig behagelig å reise helt fram med Trønderekspressen, sier Sævik.

Administrerende direktør Vidar Kjesbu i Trønderbilene sier at de jobber på spreng for å lage et nytt rutetilbud som ivaretar at båttransporten fra Ytre Namdal korresponderer med buss og videre med tog.

FAST JOBB: Nedleggelsen av Ekspressbussen vil ikke ha annen betydning for sjåfør Trond Arne Tronvik i Trønderbilene enn at han må kjøre andre ruter.  Foto: Tone Aftret

 

Jobber på spreng

– Vi er i dialog med AtB og det offentlige tilbudet, men vil ikke ha noe klart før over helga, sier Kjesbu som håper de vil finne akseptable løsninger.

Han skjønner folks innsigelser, og beklager at det på kort sikt ikke vil finnes et gjennomgående tilbud med buss fra Namsos til Trondheim, ei strekning som har mellom 40.000 og 50.000 reisende per år.


 

– Det er ikke mulig å drive Ekspressruta lenger, med de prisforskjellene som har oppstått. Vi driver marginalt som det er i dag. Hadde vi hatt god inntjening på Ekspressruta, ville vi kunne senket prisene og tatt opp konkurransen med det offentlige kollektivtilbudet, men det har vi per nå ingen mulighet til, sier han.

– Merkes prisforskjellene på trafikktallene deres?

– Vi har ikke finregnet på det, og mange reiser sikkert av gammel vane fortsatt. Men vi regner med at når prisforskjellene synker inn, vil antall reisende på Ekspressruta gå ned. I denne saken har ikke Trønderbilene annet valg enn å legge ned ruta, og det tror jeg alle forstår, sier Vidar Kjesbu.