Nedgang i opplag på papir – men øker fortsatt digitalt

NA hadde i 2017 en opplagsnedgang på 69. Men økte antall betalende abonnenter fra 2016.

NYE TALL Namdalsavisa hadde i 2017 et totalopplag på 10.344. Det er en nedgang på 69 fra 2016  Foto: Pål Morten Blom Skaret

NAMDALSAVISA

NAMSOS: Namdalsavisa hadde i 2017 et totalopplag på 10.344. Det er en nedgang på 69 fra 2016. Det viser ferske tall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) som ble presentert onsdag.

Flere betalende abonnenter

Avisa har en nedgang i opplaget på papir men øker fortsatt digitalt. Likevel hadde NA flere betalende abonnenter i 2017 enn året før.

– Nedgangen i opplagstallene skyldes måten tallene beregnes. I realiteten hadde vi flere betalende abonnenter i 2017 enn i 2016. Statistikken dannes ut ifra en snittberegning på inntektene avisene får på abonnementer. Denne trenger ikke harmonere med betalende abonnenter, sier markedssjef i NA, Eva Meidal og legger til:

– I 2017, i vårt jubileumsår, kjørte vi en kampanje hvor du kunne få NA i 100 dager for 100 kroner. Den hadde vi stor suksess med. Vi fikk nesten 600 nye abonnenter – men vi får lite utbytte av abonnementsøkninga i statistikken – fordi prisen var veldig gunstig.

Aftenposten øker mest

Trønder-Avisa hadde et netto totalopplag på 17.758 – en nedgang på 266.

Ytringen har også nedgang, fra et totalopplag på 2.563 til 2.393 – en nedgang på 170.

Norges fem største mediehus i samlet leserdekning er VG (2.351.000), Dagbladet (1.405.000), Aftenposten (1.180.000), Dagens Næringsliv (487.000) og Bergens Tidende (278.000).

Totalopplaget for avisene økte med 0,7 prosent fra 2016 til 2017.

105 av 226 titler (46 prosent) fikk opplagsvekst i 2017, en høyere andel enn året før. Det er første gang at det rene digitalopplaget er større enn andelen rene papirabonnement.

Totalopplaget for norsk aviser er på cirka 2 millioner eksemplarer. Av de 105 avisene med opplagsframgang, er det Aftenposten som øker mest i antall eksemplarer med 13.777.