Kjære robot, jeg vil se nyheter

For egen regning:

Tegning: Knut Høihjelle 

NAMDALSAVISA

I NA i dag kan du lese om kunstig intelligens i datamaskiner, og om avisbudet Tom, som i tredve år bært ut papiraviser i rokk og fokk i Foldereid.

I NA bruker vi nå begge deler til å distribuere nyheter. Det høres ut som to vidt forskjellige ting – den ene så manuell som du kan få den, den andre mer som science-fiction. Likevel henger det i hop.

Da vi i NA så at vi ble nødt til å kutte ut lørdagsavisa i papir, begynte vi å tenke på hva vi kunne gjøre for likevel å gi deg som leser en følelse av at du fikk noen utvalgte, gode lesesaker levert rett til deg, når du har tid til å lese dem. Et redigert utvalg, som skreller bort «støy» og det uvesentlige.

Omtrent samtidig var det en kvinnelig NA-leser på Nesodden som sendte oss ei melding på vår Facebook-side. I den sto det: «Jeg vil se nyheter.»

Vi forsøker så raskt vi kan å svare på meldinger på Facebook, så jeg svarte henne at hvis du vil se nyheter, kan du bare gå inn på våre nettsider namdalsavisa.no.


Oppe når de andre sover

I 30 år ha avisbud Tom Selvåg vært oppe mens alle andre sover og sørget for at folk i området rundt Foldereid har fått ferske nyheter til morgenkaffen. Til neste uke kan han sove litt lenger.

 

«Åja, jeg ville bare sjekke om dette var en chatbot», var svaret jeg fikk. Det hun ville finne ut var om NA hadde det som er den største trenden i utviklinga på internett, og som kommer til å forandre vår hverdag enda en gang – nemlig det at du kan snakke eller skrive til en datamaskin eller en robot, og den gir deg et fornuftig svar, som om den skulle ha vært et menneske. Og enda mer fascinerende, og skremmende, at den lærer av å snakke med deg, og kan gi deg enda bedre svar neste gang.

Dette var i januar, og noe sånt hadde vi ikke i NA da. Men det at noen lesere allerede begynner å forvente det, gjorde at vi måtte prøve å lage det. Så hvis du sender oss ei melding på Facebook nå, vil du få svar fra NAs egen chatbot. Skriver du nå til den at «jeg vil se nyheter» – vil du få presentert et utvalg av det vi mener er de sakene du bør vite om akkurat nå. Og hvis du vil, kan den levere det utvalget til deg på melding, hver kveld, akkurat som om avisbudet skulle komme rett ned i lomma di på telefonen. Det koster ingenting å bruke den, verken for oss eller for deg som leser.

Prøv chatenboten til NA her!

Foreløbig er ikke chatboten vår så mye smartere enn det. Den er ikke virkelig intelligent, i den forstand at den lærer seg ting etterhvert, eller forstår om du skriver på li-dialekt eller viknaværing. Men om du skriver til den at du ikke har fått papiravisa levert, vil den kunne fortelle deg om det er noen forsinkelser på budruta di, eller om avisbud Tom har levert som planlagt. Og har du et nyhetstips, kan du innlede det som framstår som en hel samtale med den, sende bilder og fortelle hva som har skjedd, inntil en menneskelig journalist rekker å ta over.


 

Samtidig vet vi at tusenvis i Facebook og Google andre selskaper jobber med å lage enda smartere chatboter som snart blir rullet ut.

Likevel tror jeg det vil være behov for folk som avisbudet Tom i lang tid framover. Spesielt når alt blir digitalt, er det behov for det overblikket, roa og innsikten ei papiravis gir. Men det er ikke sikkert det er avhengig av at den kommer hver dag, eller før klokka 07.00 om morgenen. Kanskje kommer den levert sammen med den pakken du bestilte på nettet, eller levert dit du fortalte chatboten kvelden før at du var reist. Det blir mulig fordi Tom også er digital, og har en mobiltelefon som hele tida forteller ham hvor han skal levere avisene.

Verdens største digitale suksess, Amazon, ble bygd opp ved å selge bøker i papir. Grunnleggeren, Jeff Bezos, er blitt verdens rikeste. Han brukte av formuen til å kjøpe en papiravis – Washington Post.

Uten digitalisering ville det ikke vært mulig å drive med aviser i dag – verken på nett eller papir. Og bruker vi mulighetene den digitale revolusjonen gir oss smart nok – vil den styrke begge deler.


Derfor endres budleveringen av NA

Her er NA-redaktør Kim Riseths forklaring på endringene som skjer i budleveringen av NA.