Slik sikrer du deg sommerkroppen!

Her kommer mitt heteste tips til hvordan du kan få sommerkroppen, på null komma nix! Trinn 1. Ha en kropp. Trinn 2. Vurder om det er sommer. Dersom du kan svare bekreftende på begge punktene, så gratulerer, sommerkroppen 2018 er i boks!
Idas tips
  • Vær snill med deg selv og andre, det er viktigere å være snill enn pen!
  • Skal du sammenligne deg, så gjør det med noen som trigger deg til å gjøre noe bra, og gjerne for andre.
  • Snakk andre opp, da vil det også bli lettere å snakke seg selv opp.
  • Har sagt det før og sier det igjen! Godt er mer enn nok!
  • Humor kan løse opp i de mest forknytte ting. Kropp er jo også morsomt, så det er lov å le av seg selv!
NAMDALSAVISA

Båten, hagen og grillen kan gjøres klar for sommersesongen, kroppen vår derimot trenger ikke denne prepareringen. Kropp er kropp og alle kropper er forskjellige, heldigvis. Likevel fremstiller media og populærkultur i hovedsak en type kropper. Et kjapt søk på #bikini eller #beachbody på instagram bekrefter dette, hvor kroppene som dukker opp når du scroller ned i hovedsak er slanke, brune og veltrente.

Bare en brøkdel av befolkningen ser sånn ut på stranda, likevel er det disse fremstillingene av kropp som dominerer. Vanlige kropper har som regel enten for lite eller for mye av noe, det kan være hår, fett eller kroppsdeler, uansett så betyr ikke dette at man er unormal, bare at normal er så smalt definert i samfunnet at de fleste faller utenom. Det blir som om det fantes kun bukser i en størrelse og bare de som kom seg nedi kunne bruke bukser.

Vi sammenligner oss med kroppene i kulturen selv om vi er klar over at filter og kameravinkler påvirker hvordan man fremstår på bildende. Denne ubeviste sammenligningen skjer helt automatisk. Følelsen av å ikke nå opp kan føre til at man skammer seg over kroppen eller over at man ikke har god nok kontroll på seg selv. For hadde vi bare hatt selvdisiplin hadde idealkroppen vært innen rekkevidde. Dette er selvfølgelig bare tull. Det er gener, og ikke bare trening og kosthold som avgjør hvordan kroppen din er satt sammen.

Det man bør strekke seg etter er å legge til rette for at akkurat din kropp fungerer best mulig. For de fleste handler dette om å gi kroppen nok væske, de næringsstoffene den har behov for og om å bevege seg, ikke nødvendigvis mye og hardt, men jevnlig. Dette kan gi avkastning i form av knirkefri fordøyelse, velvære og godt humør. For andre handler en velfungerende kropp om noe helt annet, og det er greit det også! Det viktigste er å finne glede over egen kropp og hva den kan gjøre, ikke nødvendigvis hvordan den ser ut.

Barn og unge er særlig påvirkelige når det kommer til syn på egen kropp, og voksne er viktige rollemodeller. Derfor bør vi utvise ekstra varsomhet når det snakkes om valker, Nutrilett og situp challenge med barn til stede. Fordi tanken om at man har en kropp som er «feil» kan komme tidlig og kan være vanskelig å bli kvitt. Kropp henger selvfølgelig sammen med selvbildet, altså hvordan vi vurderer oss selv, og det kan være vanskelig å gi seg selv skryt i en hverdag hvor kroppspresset er vanvittig. Dersom vi klarer å videreformidle kropp som en fantastisk innretning, hvor verdien i kroppen ligger i alt det utrolige vi kan bruke den til, ikke i hvordan den ser ut, tror jeg vi gir oss selv og barna våre et godt grunnlag for et godt forhold til egen kropp.

Så ikke stress med sommerkroppen, du har den allerede!