Moteriktig strikking har blitt livsstil og levebrød

Med 25.000 følgere på Instagram har strikke-designene til Pia blitt en netthit. Når håper hun på boksuksess.

Populær: Med nesten 25.000 følgere på Instagram har Pia Øye Amundsen, som opprinnelig kommer fra Bangsund, blitt et stort navn i strikkemiljøet. 28. august gir hun ut sin første bok, som har fått tittelen «Gutten og strikkemor – Strikk til hele familien».  Foto: Tor Martin Årseth

NAMDALSAVISA

NAMSOS: For fire år siden, da Pia Øye Amundsen hadde fødselspermisjon, ble en ny idé unnfanget. Den strikkeglade bangsundingen, som har bodd i Trondheim i ti år, hadde fått interessen et år i forvegen og begynte å lage sine egne strikkedesign. For å unngå å spamme venner og kjente, startet hun sin egen Instagram-konto dedikert til formålet.

– Jeg syntes ikke at det var så mange strikkeoppskrifter til gutter. Det var mye dall, og jeg liker at det skal være litt tøft. Så jeg ville at Tobias skulle ha noe som var litt kulere, sier Øye Amundsen.

Etter hvert begynte stadig flere å spørre etter oppskrifter på plaggene hun laget og la ut på Instagram-kontoen Guttenogstrikkemor.

– Jeg hadde aldri laget oppskrifter selv, men tenkte at «det kan jeg ikke, så det vil jeg prøve», smiler Øye Amundsen.

Hardt arbeid

Det var da hun nådde 10.000 følgere på Instagram at hun skjønte at hun hadde noe på gang, og begynte å jobbe mer målrettet.

– Jeg så at jeg hadde potensial til å utvikle dette til noe mer enn bare en hobby.

Allerede finnes oppskriftene hennes i butikkene, men i august kommer hennes aller første bok, noe som har vært en drøm lenge.

– Jeg har jobbet med å sette bøker, så jeg har hatt et mål om å få gitt ut ei trykt bok på et av de store forlagene, sier hun.

Og mens hun gikk gravid med dattera Milla (1) sendte hun mail til alle de store forlagene, og fikk svar ikke lenge etterpå. Hun kunne velge og vrake i tilbud, men måtte vente til fødselen var overstått. Og da dattera var seks uker gammel reiste hun til Oslo for å signere avtalen.

– Det har vært et år med hardt arbeid. Jeg har laget prøvesidene, så jeg føler at sluttproduktet har blitt veldig mitt. Men jeg skulle ha fokus på innhold, så jeg har fått mye god hjelp. I tillegg har mannen min og familien stilt opp og gjort det mulig for meg å jobbe med prosjektet, sier Øye Amundsen.

Familiestrikk: Den kommende boka gis ut på Aschehoug, og her er Øye Amundsen sammen med barna Tobias (3) og Milla (1).  Foto: Pressefoto

 

Friskere profil

Bildene til boka er tatt av Ole Ekker fra Otterøya, og innholdet er rettet mot hele familien.

– Den er for alle kjønn og alle aldre. De ulike designene er utvikla i forskjellige varianter til hele familien. Det skal være sånn at du ser at de forskjellige plaggene hører sammen.

– På hvilken måte skiller boka seg ut fra andre på markedet?

– Den er litt friskere og har en yngre profil. De fleste følgerne mine er i alderen 20 til 40 år, men jeg ønsker jo også å nå bestemødre og nybegynnere. Så jeg har prøvd å treffe de aller fleste.

– Hva synes du er det beste med å strikke klær?

– Det er et motsvar til masseproduksjon og kjappe løsninger i en verden hvor alt skal være likt og billig å produsere. Den følelsen du får når du sitter med et produkt du har laget selv, det er veldig fint. Det er et håndverk jeg er glad for at blir tatt videre.

– Er det sånn at hele familien går med strikkeklær på grunn av interessen din?

– Sønnen har nok hatt over snittet mange gensere, og kjelleren er full av strikkeklær. Så ja, vi har nok strikkeplagg, ler Øye Amundsen.

Blir sin egen sjef

Med bokjobbing og små barn i hus har det imidlertid blitt lite tid til å strikke selv i det siste.

– Jeg har ikke strikka så mye selv det siste året, og det er jo et paradoks at jeg har laget strikkebok uten at jeg har strikka selv, smiler Øye Amundsen.

Nå har hun sagt opp jobben som grafisk designer, og det er med skrekkblandet fryd at hun nå har blitt sin egen sjef.

– Det har åpnet seg så mange muligheter, og når du gjør noe du elsker blir det ikke jobb, sier Øye Amundsen.

Til høsten går hun i gang med utdannelse i markedsførings-ledelse, og hun ser for seg at dette er noe hun kommer til å holde på med lenge.

– Så lenge det er lystbetont er det dette jeg ønsker å holde på med.

Men først er det boklansering, og ikke overraskende ser hun veldig fram til det.

– Jeg har jo mange følgere som liker det jeg gjør, men det er klart jeg er spent. Det har allerede blitt forhåndssolgt en del bøker, så jeg håper at det går bra, sier Øye Amundsen.