Dette blir NSB og Nettbuss sitt nye navn

Under det nye navnet, Vy, samles NSB og Nettbuss til én felles merkevare. Mange har allerede reagert på det nye navnet og logoen. Også NAs lesere.

NYTT NAVN: Nettbuss og NSBs nye navn blir Vy.  Foto: Presse

NAMDALSAVISA

OSLO: Tirsdag ble det kjent hva Nettbuss og NSBs nye navn blir. På en pressekonferanse på Oslo S ble det nye navnet, Vy, annonsert.

– Vi har vyer og ambisjoner for fremtiden, sa konsernsjef Geir Isaksen under pressekonferanse.

– Tullenavn!

Det er ikke bare politikere og andre som har reagert på det nye navnet og logoen. På Facebook har NAs lesere også sagt sitt:

«Vy....? Hørt sånn tullenavn! En ting å si om den saken: tommel ned»

«Grenseløst jåleri, grenseløst sløseri, grenseløs dumskap! Logoen ser ut som det er logo for VM i en eller annen perifer vinteridrett»

«Har den grafiske designeren sterke minner fra ski-vm i Oslo?»

 

«Tull å tøys»

«TjA ka skan sei. Ikke noe ord som dekker slik dom skap. Sinsykt å latterlig»

«Latterlig.»

«Luftslott»

Gå inn på NAs Facebook-siden for å si din mening!

Viktig med vyer...

Vy er et skandinavisk ord som betyr utsyn, oversyn eller bilde av.

– Det er viktig for oss å ha vyer. Vy sier både noe om at vi skal gi gode reiseopplevelser, og at vi har store ambisjoner på vegne av kundene våre, skriver Nettbuss på sine heimesider.

– NSB-konsernet er i endring og samler tog- og bussvirksomheten i Norge og Sverige under ny, felles merkevare, skriver selskapet i ei pressemelding.

Forslaget til nytt navn vil bli behandlet på ekstraordinær generalforsamling i NSB AS 22. mars. Når nytt navn er vedtatt, vil kundene til NSB og Nettbuss gradvis se et nytt utseende på tog, busser og bybiler, en felles nettside for tog og buss, og nye uniformer.

Vedum: – Jåleri

Senterpartiets leder, Trygve Slagsvold Vedum, påpeker at navneendringen fra NSB til Vy er en konsekvens av regjeringas jernbanereform.

– Høyre og FrPs privatisering og salg av norsk jernbane bryter med generasjoner med stolt norsk jernbanehistorie. Regjeringens blinde tro på privatisering og oppslutting av norsk jernbane Norge er kun ideologisk drevet, sier Vedum.

– Jernbanereformen har ført til flere direktører og færre konduktører. Slike endringsprosesser er svært dyre og gir høyere lederlønninger. Mens de som jobber med den daglige driften av norsk jernbane opplever stadig mer usikkerhet, forteller Vedum.

– Norge er et lite land og vi burde heller samlet kreftene i stedet for den oppsluttingen som dagens regjering har satt i gang. Dette skjer bare av en grunn, og det er at Høyre og FrP vil privatisere og selge ut norsk jernbane, fastslår Vedum.