Norsk revyfestival vil gi en bedre totalopplevelse for publikum

God revy skal nytes med kortreist mat og drikke

Med en stadig spissere konkurranse satser revyfestivalen på Høylandet at vegen til publikums hjerter går gjennom magen.

God mat og drikke: Under årets revyfestival på Høylandet blir det bokstavelig talt andre boller enn tidligere. For å gi publikum en bedre opplevelse satses det på mat og øl av høy kvalitet. – Dette kommer til å bli en attraksjon i seg selv, sier Sigmund Røtnes Widerberg (til høyre) som er arrangementskoordinator i Høylandet kommune og Norsk revy. Her flankeres han av Marte Fløan Beisvåg, kommunikasjonsansvarlig i Norsk revy, Ola B. Skarland i Petit agentur og Kristian Stene fra Eldhuset.  Foto: Tor Martin Årseth

NAMDALSAVISA

HØYLANDET: Til årets utgave av Norsk revyfestival på Høylandet vil det bli merkbare endringer. Den største av dem er at det skal satses stort på mat og drikke. For på festivalområdet utafor skysstasjonen blir det et bredt tilbud av noe av det beste regionen har å by på av øl- og matopplevelser.

– Vi gjør dette litt for å vise at vi befinner oss midt i matfatet og få fram hvor mye bra det er i regionen, sier Marte Fløan Beisvåg, kommunikasjonsansvarlig i Norsk revy.

Det skal settes opp en rad med boder, og på den andre siden blir det sitteplasser hvor folk kan sitte og nyte maten og drikken.

– Dette kommer til å bli en attraksjon i seg selv, og vi tror det blir skikkelig bra. Det er en del av utviklingsprosessen for å nå ut til flere publikummere, og vi ønsker å gi en helhetlig god opplevelse. I år er det også et svært høyt nivå på revynumrene som er sendt inn, så det blir en veldig fin totalopplevelse, sier Sigmund Røtnes Widerberg, arrangementskoordinator i Høylandet kommune og Norsk revy.

Flere spydspisser

På matsida er det Liverten, Mintage, Sukanda thaimat og Gjerts gourmet som skal levere varene, mens det er sju bryggerier som skal slokke tørsten. Av disse er Namdalsbryggeriet fra Grong og Eldhuset fra Overhalla klare.

– Da vi fikk spørsmål om å bli med sa jeg ja med en gang. Det blir kjempespennende og jeg tror det blir veldig bra. For oss er tiltak som dette viktig. Vi har stort sett marked mellom Namsos og Høylandet, og under revyfestivalen kommer det mye folk til bygda. Da er det en ypperlig måte for oss å få vist oss fram på, sier Kristian Stene hos Eldhuset.

De siste årene har det dukket opp en rekke aktører både på mat- og drikkesida i Namdalen, og mange leverer produkter av høy kvalitet.

– Vi har noen spydspisser på bryggerisida i Trøndelag, og lokalt har vi flere som holder et skyhøyt nivå. Så det er bra å få vist dem fram, sier Ola B. Skarland hos Petit agentur, som også forteller at det skal kåres det beste ølet blant dem som serveres under festivalen.

Viktig satsing: For bryggeriet Eldhuset i Overhalla er tiltak som Norsk revy nå har dratt i gang et viktig utstillingsvindu. – Det er en ypperlig måte for oss å få vist oss fram på, sier Kristian Stene.  Foto: Tor Martin Årseth

 

Bedre totalopplevelse

Da festivalen på Høylandet startet i 1987 var det ikke mange andre å konkurrere mot. I dagens mylder av tilbud må det gjøres grep for å henge med i utviklinga.

– Det er en helt annen konkurranse i dag og du er avhengig av å gjøre noe nytt. Det er så mange tilbud at du er nødt til å by på litt mer. Vi gjør dette for å løfte festivalen, men vi ønsker også å løfte opp de lokale aktørene. Så det er en vinn-vinn-situasjon, sier Fløan Beisvåg.

Å gjøre konseptet større og mer omfattende krever også mye av de frivillige som bidrar under festivalen. Etter et møte i fjor fikk man imidlertid positiv respons.

– Det er klart at man må stille seg spørsmålet om folk orker mer etter hvert som ting blir større, mer profesjonelt og med strengere krav. Men responsen har vært positiv. Vi er totalt avhengig av bygda, og er veldig glade for at folk ønsker å stille opp, sier Fløan Beisvåg.

Samtidig som satsinga skal øke kvaliteten frigjøres det samtidig arbeidskraft.

– På et arrangement er det alltid flaskehalser hvor det ikke er nok folk. Det tror vi at vi i større grad kan unngå nå. Folk skal kose seg hele tida, og det skal ikke være dødtid, sier Widerberg.

– Å lage festivalmat er en tidkrevende oppgave. Nå slipper dugnadsfolket å bruke tid på dette og kan flyttes over til andre oppgaver. Det tror vi skal bidra til en enda bedre festivalopplevelse, sier Fløan Beisvåg.