Her er fem tips å tenke på når du ferierer med barn

NAMDALSAVISA

1. «Og alle var enige om at det hadde vært en fin tur»

Ferie med barn, er først og fremst barnas ferie. Legg derfor opp aktiviteter etter hva som er hyggelig for dem. Timelange guidede turer på frimerkemuseum kan være fint for deg, men drepen for små barn (og familiefreden).

Finn ut hvordan du kan gjøre ting du liker på en måte som passer barna, ut ifra alder, interesser og modenhet. Dropp aktiviteter som ikke er egnet for barn, eller som de egentlig ikke har glede av, det kan du spare til en annen tur.

2. Vaksiner

Dersom dere skal reise utenlands er det lurt å sjekke ut hvilke vaksiner som er anbefalt.

Barnevaksinasjonsprogrammet sørger for at barnet ditt er beskyttet mot mange av de farlige sykdommene, men det er alltid lurt å sjekke. Du finner en oversikt over hvilke vaksiner som er anbefalt for hvert enkelt land på folkehelseinstituttet sine nettsider.

Har du mistet oversikten over hvordan det står til med din egen beskyttelse, kan du sjekke ut dette ved å logge deg inn på www.helsenorge.no eller kontakte helsestasjonen.

Det er viktig å være klar over at enkelte vaksiner trenger tid for å virke fullt og at enkelte krever flere doser over tid. Begynn derfor vaksineringen i god tid.


3. Solbeskyttelse

Sol er bra for helsa i små mengder, men kan gjøre skade i store mengder. Forskning viser at solforbrenning i barndommen øker risikoen for hudkreft senere i livet. Husk derfor å smøre deg selv og barna med solkrem.

Det er vondt å bli solbrent, men mer alvorlig er det at mye og intens sol og solarium er årsaken til rundt ni av ti tilfeller av hudkreft. Føflekkreft er den kreftformen som øker mest i Norge, og vi er på verdenstoppen i forekomst.

Mange av hudkreftformene kan forebygges ved å unngå å bli solbrent. Solkrem gir best beskyttelse når du smører deg godt før du går ut, slå gjerne til med to runder på utsatte steder.

Når det kommer til faktor så kjør heller for høyt enn for lavt! Barn som bader, ruller i sand og svetter bør smøres på nytt etter hvert. I tillegg til solkrem, bør barn bruke lette sommerklær, solhatt og solbriller for å beskytte hud og øyne. Babyer skal ha minst mulig direkte sol og småbarn bør leke mest i skyggen, særlig midt på dagen da sola er sterkest.

4. Vann og mat

Kunsten å balansere mat og væske på ferie burde vært en OL-gren. Det kreves målrettet presisjon og timing for å få varme og slitne barn til å spise og drikke. Her gjelder det å være i forkant.

Tilby rikelig med drikke og lett mat. Sultne barn (og voksne) er ofte det samme som sure barn (og voksne), så sørg for å tilby mat i takt med rutinene fra hverdagen.

I varmt vær er væske viktigst. I fastlåste situasjoner er både julenisse og is lov å medbringe i forhandlingene. Små barnekropper blir fort dehydrerte og dersom barnet tisser mindre enn normalt, urinen er mørkere enn vanlig eller de er forstoppet, kan dette være tegn på at de ikke får i seg nok væske.

En tommelfingerregel er at barn skal ha i seg væske tilsvarende 10 % av kroppsvekten pr. døgn. De trenger naturligvis mer dersom de svetter mye, har diare eller oppkast.

5. Alkohol

Ferietid er for mange en tid hvor det drikkes mer og oftere. Barn merker fort at voksne er ruset, og de aller fleste barn opplever dette som utrygt. Alle barn liker forutsigbarhet og det oppleves ofte uvant og uforutsigbart å være i helt nye omgivelser.

Barn trenger tid og trygge voksne for å ha det fint i en ny by, eller å finne roen i en ukjent seng. Det er vanskelig for voksne som er ruset å gi barn denne tryggheten. Derfor er det lurt å tenke over hvordan dere ønsker at ferien skal være, for voksne og for barn, særlig når det kommer til alkohol.


Ha en fin ferie!