Nyhetsredaktør Lars Mørkved:

Hvis ikke lokalavisene skriver om slike arrangement, hvem skal gjøre det da?

Bilde: 

NAMDALSAVISA

Fra høyttaleren smyger Lillebjørn Nilsen seg ut og fyller rommet med. «Det er sommer – det er varmt om natta». Dette har vi fortjent dere, og spesielt de som tørster etter musikk og mer til under Rørvikdagene.

Nå er det vel noen som synes at «Vårherre» kunne ha holdt igjen noe på sin dårlig samvittighet og latt oss slippe med noen færre varmegrader, men det finnes verre ting enn dette: Som for eksempel sommeren i Namdalen. Fram til nå.

Vi trenger ikke å snakke mer om det. Spist er spist.

Agurknyheter og gammelost. Hva har de til felles? Jo, en kan snakke stygt om begge uten at noen hogger til på kommentarfeltene i sosiale medier.

En dæsj syltetøy på gammelosten og den smaker bare himmelsk, og så må jeg innrømme som pressemann i snart 40 år, at jeg setter pris på de fleste agurknyheter.

Vi trenger nyheter som løser opp i den ellers så spente og usikre verden.

Forresten trenger en ikke å surfe ut i verden. Det er nok av konflikter innaskjærs. Noen eksempel på det kan være bomvegsatser, saftig biff eller en vegetarburger eller hva er best? Tesla kontra en dieselbil som går på 0,4 per mil?

For oss i denne turbulente bransjen ligger samfunnsoppdraget i bunn for alt vi styrer med i løpet av hele året. Om sommeren når samfunnet står stille og Erna og Jonas bare så vidt orker å småkjekle litt, kan vi gjøre enda mer av det vi liker aller best. Møte folk.

Der de bor, ferierer eller eksempelvis ungdommer som jobber beinhardt for å stå rustet til høstens studier og alt det fornøyelig som følger med.

For oss handler det om nærhet til leseren og at vi kan benytte oss av andre kilder. For et par uker siden reiste vår dyktige journalistvikar Sunniva Eldegard Sæternes til en sommerkafe i Gutvik. Det er selvsagt ingen stor nyhet at fastboende og utflyttere i Gutvik møtes for å drikke kaffe sammen, men det er nå en gang sosialt og viktig. Det knytter folk sammen. Da er det fint at lokalavisa dukker opp og formidler det til andre namdalinger. Kanskje dukker det opp flere slike treffpunkt i Namdalen neste sommer?

Hvis ikke lokalavisene skriver om slike arrangement, hvem skal gjøre det da? Facebook? Du finner mye på Facebook, men de dukker aldri opp selv på en sommerkafe, skytterstevne eller når det er metallrock fra scenen i Totsås i Lierne. De er avhengig av at noen vil poste et bilde. Nok om det. Store medieaktører som Google og Facebook får plaske i sin egen sjø, mens vi får passe på vår egen hage.

Hva kan en ikke få av visdom når en møter en sjuåring fra Ålesund på sommerkafe i Gutvik?

«Gutvik er best! Det er like bra som Legoland», slo Syver Jensen fra fast.

Det bør alle småbarnsforeldre merke seg. Ingenting er bedre enn at feriepengene kan strekke seg utover høsten.

Noen medievitere, både utdannet og andre meningsberettigede vil kunne hevde at dette tenderer opp mot en agurknyhet. Den har ingen nytteverdi. Det skal de få si, om og om igjen.

For vi kommer ikke til å la oss påvirke. Hvordan folk flest har det i hverdagen, på godt og vondt, er en av de viktigste byggeklossene i vårt samfunnsoppdrag.

Om kort tid vil nyhetsbildet skifte karakter. I høst er det lokalvalg. Da vil det regne agurker eller flesk, spesielt når rikspolitikerne begynner å beskylde hverandre for hverandres udugelighet og uredelig spill. Heldigvis opptrer ikke lokalpolitikernes slik – de vet at nærhet er den mest fruktbare stien å følge.

Agurk er som nyheter – de smaker godt året rundt.