Rådyre bilsmeller på årets siste dag

Skal du ut å kjøre bil på nyttårsaften? Da bør du passe litt ekstra på.

Smell: Bulk i forskjerm, sideskjerm, dør og knekt speil. På årets siste dag vil mange oppleve en rekke små og store bilsmeller.  

NAMDALSAVISA

Slik unngå du nyttårsbulking
  • Ikke stress, du sparer ikke mye tid på å kjøre litt over fartsgrensa
  • Pust ut og aksepter tida det tar å komme frem
  • Tilpass farta etter vegforholdene
  • Hold riktig avstand til bilen foran deg
  • Hold oppmerksomheten på vegen
  • Hvis du skal lese eller skrive SMS, kjør inntil sida og stopp helt opp
  • Ikke fikle med anlegg eller GPS mens du kjører
  • Bruk håndfriutstyr
  • KILDE: Frende Forsikring
 

NAMSOS: I fjor kostet bilsmellene forsikringsbransjen registrerte på årets siste dag over 32 millioner kroner.

– Vær og føre spiller inn. Fra Rogaland til Nordland var det mye regn og vind 31. desember i fjor. Det kan ha påvirket sikten for sjåførene. Og så vet vi jo at mange stresser mer enn vanlig med å komme seg fram på slike dager, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge i ei pressemelding.

UP: Mange lar bilen stå

Sjefen for utrykningspolitiet (UP) ber alle trafikanter vise hensyn, kjøre etter fartsgrensene og være rusfri på årets siste dag og kveld.

– UPs erfaring er at mange lar bilen stå når de skal feire nyttår, eller at de velger å ikke nyte alkohol når de skal kjøre, sier UP-sjef Steven Hasseldal.

Utrykningspolitiet fokuserer på rus og fart hele året, og ikke spesielt på nyttårsaften.

Stadig dyrere kollisjoner

Datoen med flest krasjer i desember i fjor, var 20. desember. Da krasjet vi 1.614 ganger og det kostet 33,5 millioner kroner.

Fagsjefen i Frende forteller at et økt antall el-biler på norske veger bidrar til å øke kostnaden når ulykken først er ute.

– El-biler har dyre deler som er kostbare å skifte ut. Generelt har også flere biler enn før dyrt ekstrautstyr som sensorer, kameraer og radar i fronten som leser trafikkbildet. Hvis karosseriet da først blir skadet må dyre deler ofte skiftes, sier Roger Ytre-Hauge.