Gå til sidens hovedinnhold

Her er avgangsklassen på Musikk, dans og drama ved Olav Duun videregående skole.

I månedsskiftet mars/april 2020 skal de på klassetur til Krakow.

Vi hadde gledet oss lenge og samlet inn penger på dugnad. Arrangert konserter, servert i bryllup, arrangert danseklasser, opptrådt på mange ulike arrangementer – ja, folk i klassen hadde virkelig stått på for å skaffe penger til turen.

Kristoffer McClennon, økonomiansvarlig i klassebedriften som ble etablert.

12. mars 2020 innfører regjeringa Solberg de strengeste tiltakene i Norge i fredstid. Landet blir nedstengt. Hva skjer med klasseturen nå? Får vi pengene tilbakebetalt? spør elevene.

Det viser seg at det ikke blir enkelt.

De har betalt inn nærmere 50.000 kroner for flybilletter fra Norwegian og tar kontakt med flyselskapet.

22. oktober sender flyselskapet en mail, der de bekrefter at pengene skal tilbakebetales. Innen kort tid.

Pengene uteblir. 5. november sender de en ny mail til flyselskapet. Svaret er krystallklart: Beløpet er allerede tilbakebetalt. Men pengene har ikke kommet på konto.

Refusjon er innvilget, og vi arbeider så raskt vi kan med å ferdigstille utbetalingen.

Norwegian i svar til Kristoffer på epost 11. desember.

Månedene går. Ingenting skjer. Er pengene tapt?

Betalte nær 50.000 for flybilletter til klassetur. Så kom koronaen. Da startet kampen for å få tilbakebetalt pengene fra flyselskapet

«Vi bekrefter at pengene var utbetalt til deres konto 22. oktober 2020», står det svart på hvitt i mailen Kristoffer McClennon mottok fra Norwegian. Likevel har han ikke sett snurten av de 47.200 kronene flyselskapet skylder avgangsklassen på Olav Duun vgs. 2020.

For abonnenter