– Da jeg fikk vite hvilken båt som skulle komme, trakk jeg meg unna

TRAKK SEG UNNA: Her er skipper Geir Olsen om bord på «Foldafjord», båten som tidligere gikk i ruta mellom Rørvik, Namsos og Leka. Nå jobber han i Trondheim.

TRAKK SEG UNNA: Her er skipper Geir Olsen om bord på «Foldafjord», båten som tidligere gikk i ruta mellom Rørvik, Namsos og Leka. Nå jobber han i Trondheim. Foto:

Skipper Geir Olsen skjønte at det kom til å bli støy da MS «Fjord Viking» skulle settes inn i ruta. Etter å ha jobbet 25 år på hurtigbåten mellom Rørvik, Leka og Namsos, har han nå fått jobb i Trondheim.

DEL

RØRVIK: Da MS «Foldafjord» skulle byttes ut, sa skipper Geir Olsen fra Kolvereid klart ifra til politikerne om at den nye båten ikke måtte bli dårligere – og at den helst burde ha enda mer plass enn det forgjengeren hadde.

Nå som det har kommet fram at skipsførerne som startet i februar har avsluttet sitt virke på MS «Fjord Viking», synes han det er synd at det ikke har blitt hørt mer på dem med erfaring.

– Jeg vil ikke kritisere noen, men jeg må si jeg er skuffet over politikerne. De som har sagt opp, har gjort det på grunn av at de synes båten er for dårlig for distriktet, og kanskje burde noen tenkt at det hadde vært lurt å snakke med dem som jobber om bord før dette ble bestemt, sier Olsen, på tur til jobb på en hurtigbåt i Trondheim.

Savner å bli hørt på

Etter å ha jobbet i 25 år på hurtigbåtene i sambandet har han opparbeidet seg kompetanse på ruta og farvannet, og uttaler seg derfor ut fra denne erfaringen – uavhengig av operatør.

– Da jeg fikk høre hvilken båt som skulle komme trakk jeg meg unna. Jeg tenkte: dette vil jeg ikke være med på, for jeg skjønte at det kom til å bli støy, sier han, og legger til:

– Det er ikke sånn at båten som går er dårlig, men den er ikke tilpasset vårt ruteområde og det vi skal tilby.

IKKE DÅRLIG: Geir Olsen påpeker at han ikke mener båten er dårlig, men at problemet er at den ikke er tilpasset ruta den går i.

IKKE DÅRLIG: Geir Olsen påpeker at han ikke mener båten er dårlig, men at problemet er at den ikke er tilpasset ruta den går i. Foto:

Han beskriver at de som arbeider på båten ikke har blitt hørt siden den nye «Namdalingen» kom i 2001.

– Da fikk vi en ordentlig båt. Så kom «Foldafjord» i 2010. Det var et tilbakeskritt det også, men den taklet vi greit etterhvert, og regulariteten var god i forhold til nå.

Både AtB og Vidar Hop har avvist at regulariteten har vært dårligere etter «Fjord Viking» ble satt inn i ruta.

– Men været har ikke vært så hardt for dem ennå, sier Olsen, og fortsetter:

– Båten ble satt inn i februar, og har kun gått i ruta i litt over et halvår. Nå skal de gjennom en hard vinter, og da tror jeg regulariteten kan bli annerledes.

Her svarer AtB og Vidar Hop på kritikken:

– For enkelt å skylde på miljøet

I likhet med skipsførerne som nå har sagt opp mener Olsen at båten ikke passer i farvannet, og at den ikke er tilpasset kaiene. Og han har selv fått høre at mange ikke er fornøyde.

– Syklister blir avvist fordi det ikke er plass til å ta med sykler, og det er heller ikke ikke mulig å ta med større varer om du for eksempel har vært i Namsos for å handle, sier Olsen, som også påpeker at det er utfordrende for rullestolbrukere å benytte båten.

Videre viser han til at et av argumentene for å fjerne «Namdalingen» var at den ikke var miljøvennlig nok.

– Men båtene som har gått her i ettertid forurenser ikke noe mindre, sier han, og legger til at han mener det uansett blir for enkelt å skylde på miljøaspektet.

– Politikerne snakker om miljøet, men hvor er gevinsten når de fleste velger å kjøre bil? Det snakkes mye om bolyst, og hvordan vi skal få til det. Det er ikke alle forunt å ha en bil, og vi har både ungdommer og eldre som er avhengige av båten.

– Ta hensyn og lytt

Selv har han som skipper vært svært engasjert i å skape opplevelser med utgangspunkt i hurtigbåten. Blant annet har han arrangert flere charterturer, men nå er alt sånt borte.

– Og det synes jeg er veldig synd, sier Olsen, som også legger til at det tidligere ble satset på sykkelturisme, og brukt mye penger på markedsføring av de ulike tilbudene på Namdalskysten.

– Det var mange aktører som var med og hadde tro på det, og derfor er det synd at tilbudet til både reisende og turister har blitt dårligere.

LUFTA GIKK UT:  Geir Olsen beskriver at lufta gikk ut av ballongen da den siste båten ble satt inn i ruta. Her på sin nye jobb på hurtigbåt i Trondheim.

LUFTA GIKK UT: Geir Olsen beskriver at lufta gikk ut av ballongen da den siste båten ble satt inn i ruta. Her på sin nye jobb på hurtigbåt i Trondheim. Foto:

Han beskriver at han følte det som at lufta gikk ut av ballongen da den nyeste båten ble satt inn i ruta.

– Jeg mistet rett og slett engasjementet. Men jeg ser ikke bort fra at jeg fortsatt ville jobbet der om situasjonen hadde vært annerledes.

Nå håper han at politikerne både i Namsos, Nærøysund og Leka engasjerer seg når nytt anbud skal ut.

– De må sette seg inn i hvilke anbud som kommer allerede nå, og de må ta hensyn og lytte til dem med erfaring. Det handler ikke bare om penger – det må tenkes på kvalitet og bruk, sier han og legger til:

– Gjør de det får vi kanskje en båt som folket vil trives med, og som tåler mer enn stiv kuling. Da får folket kanskje lyst til å reise igjen.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken