– Det er alvorlig at skipsførerne stiller så kritiske spørsmål til båten og dens funksjon

TAR OPP SAKEN: Pål Sæther Eiden (H) skal ta opp saken om hurtigbåten i det kommende møtet i hovedutvalget for transport. Dit ønsker han også at Trøndelag fylkeskommune kommer for å orientere.

TAR OPP SAKEN: Pål Sæther Eiden (H) skal ta opp saken om hurtigbåten i det kommende møtet i hovedutvalget for transport. Dit ønsker han også at Trøndelag fylkeskommune kommer for å orientere.

Pål Sæther Eiden (H) skal ta opp saken om hurtigbåten i det kommende møtet i hovedutvalg for transport.

DEL

RØRVIK: Lørdag skrev NA om at alle skipsførerne som startet på MS Fjord Viking i februar har avsluttet sitt virke. Det bekymrer fylkespolitiker Pål Sæther Eiden (H), som selv bor på Rørvik og får høre negative tilbakemeldinger om båten.

– Jeg ser med stor bekymring på det som kommer fram i artikkelen. Ut fra det jeg hører lokalt er det stor misnøye med båten, og videre er det ikke greit når skipsførerne stiller spørsmål med båten, skriver Eiden i en e-post til Trøndelag fylkeskommune.

Tidligere skipsfører på «Fjord Viking»: – Denne såpekoppen av en båt har ingenting på namdalskysten å gjøre

Vil ha svar

I e-posten fortsetter han med å si at han ønsker ei orientering om saken på førstkommende møte i hovedutvalget for transport, hvor han planlegger å ta opp saken.

Der vil han ha svar på om det er noe i det skipsførerne sier, om fylkeskommunen kan garantere for sikkerheten i samfunnet, og på hvilken måte en bedre båt skal sikres når kriteriene for neste anbudsrunde skal bestemmes.

– AtB viser til vedtak fattet i 2018. Jeg var da ikke medlem i hovedutvalget som fattet et enstemmig vedtak i saken, skriver Eiden, og viser til følgende fra vedtaket:

«AtB må i anbudsgrunnlaget sikre at materiellet tilfredsstiller grunnleggende forventninger til sikkerhet, universell utforming, komfort og sjøegenskaper samt de forventninger brukerne har til transporttilbudet. Det bør stilles krav om at materiellet skal betjene sambandet og følge rutetabellen under normale forhold. Likeledes bør det stilles krav som sikrer materiellets driftsregularitet i dårlig vær.»

– Skal være til å lite på

– Jeg mener det er grunn til å stille spørsmål om båten tilfredsstiller grunnleggende forventninger til sikkerhet, sier Eiden til NA, og fortsetter:

– Det er alvorlig at skipsførerne stiller så kritiske spørsmål til båten og dens funksjon. Vi har en hurtigbåt, og den skal være sikker og til å lite på.

Hovedutvalget for transport har møte i uke 39.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken