Gå til sidens hovedinnhold

Du har kanskje merket at NA ser litt annerledes ut denne uka. Årsaken er at vi har gått tilbake til framtida

Att og fram er lengre enn langt.

For fem år siden gikk NA fra mediekonsernet vi da var en del av, Amedia, til å inngå en samarbeidsavtale med Polaris Media. Det igjen var et resultat av at Trønder-Avisa kjøpte NA. Den gangen var det en riktig beslutning. Amedia var nødt til å selge, de trengte pengene, og det var for langt mellom de andre Amedia-avisene i denne delen av landet til at vi fikk til noe fornuftig samarbeid.

I de fem årene som har gått, har vi fått til veldig mye, og mye av det beste, rareste og morsomste vi har gjort, hadde vi neppe fått lov til å gjøre om vi hadde vært i Amedia slik det var den gangen. Men nå er vi innhentet av fortida – på en god måte.

På de fem årene har Amedia forandret seg radikalt – fra et konsern mange trodde var på randen av oppløsning og konkurs, til å bli en av verdens mest slagkraftige og innovative mediekonsern – basert på krafta som ligger i lokaljournalistikk. Det pågår nå en regelrett aviskrig i Trøndelag, der Amedia har gått tungt inn. Det startes nye aviser og det ansettes nye journalister i fleng. Det kommer leserne til gode. Men Amedia har også sikret seg en ny avtale med Trønder-Avisa-konsernet, som gjør at NA nå går fra Polaris tilbake til et samarbeid med Amedia igjen.

Det betyr blant annet at vi går tilbake til den samme innlogginga som vi hadde da vi var i Amedia sist. Det kan høres ut som att og fram er like langt. Men i dette tilfellet har det altså skjedd utrolig mye i mellomtida. Selv om innlogginga er den samme, vil det å logge seg på for å lese en NA-sak på nett denne gangen gi deg helt nye muligheter som leser. Både til at du som leser kan velge hvilke ting du er spesielt interessert i, og få varsel om det, og til at vi i avisa kan lage det innholdet vi ser at leserne ønsker seg.

Selv om det er noen små endringer i hvordan ting ser ut på nett og i papiravisa, er den største endringa den du ikke ser, men forhåpentligvis merker ved at du finner mer innhold og flere saker som er relevante for deg.

Årsaken er at det rett og slett viser seg at god journalistikk lønner seg. Det har vi sett i NA også. Vi har fått flere abonnenter, som er villige til å betale mer for godt innhold – også på nett. Det er vi utrolig takknemlige for. Det setter oss i stand til å ansette flere journalister, og satse mer på å utvikle innholdet vårt enda bedre. Det at vi nå ikke trenger å distribuere papiravisa fem ganger i uka, gjør at vi kan lage fyldigere og bedre utgaver de dagene papiravisa kommer ut, og en innholdsrik nettutgave hele døgnet – hele uka.

Det tenker vi å fortsette med i framtida – uansett hvordan du velger å lese avisa, eller hvem som styrer teknologien eller konsernene.

Kommentarer til denne saken