Hvem bestemmer hva som er stygge ord?

Fitte. Smak litt på ordet. Lett og sprettent i formen, kort og balansert i stavelsene. Rent etymologisk er opphavet litt uklart, men man tenker at det kan henge sammen med det norrøne fita som betyr feit væske, eller fit som betyr glinsende eller fuktig. En annen teori er at det kommer fra norrønt fitje, for bergsprekk, revne i fjell. I Asbjørnsen og Moes første nedtegnelser ble det nevnt flere ganger og på Færøyene betyr ordet fitta; søt og fortryllende.

Grunnen til at et ord som beskriver noe så vanlig, fint og nyttig har så lav status kan sees som en forlengelse av historisk og tradisjonell kontroll av kvinner, deres kjønnsorgan og deres seksualitet.

Ord er makt, derfor kan vi ved å bruke ord på en bestemt måte flytte makt. Ved å la ordet «fitte» være et folkelig synonym på vagina, mister det kanskje litt av sjokkeffekten. For det er vel kanskje ikke ordet i seg selv som er vanskelig, men hva det representerer?

Deprimerende historier

I riktig gamle dager var statusen til vaginaen en helt annen. Det finnes lassevis med bilder, figurer og framstillinger som viser fram vulva, altså de synlige delene av kvinners underliv. Den eldste er 30.000 år gammel og ettersom sivilisasjonen utviklet seg, ble vaginaen som et symbol på fruktbarhet og en beskyttelse mot onde ånder. Dessverre gikk historien fra «jei» til «neeei».

Siden kvinners kjønnsorgan er selve grunnsteinen i menneskehetens fruktbarhet og ressursene ikke alltid har vært i overflod, har det også oppstått behov for å kontrollere barnefødsler. Dette har vært en viktig oppgave for religion og her har enkelte personer vært mer ivrige enn andre. Den kristne teologen Augustinus (354–430) mente at sex var en synd arvet fra Adam og Eva. Han plasserte dessuten skylden hos kvinnene (jf. Eva, slangen, eplet, syndefallet og fikenblader). Dermed ble kvinnekroppen og særlig kvinnens kjønnsorgan motsatsen til det guddommelige og noe som måtte skjules. Selv om det i lokale kulturer og samfunn fortsatt var stas med vaginaer og fruktbarhet, så hadde religionen tatt et grep om seksualiteten. Dette gjaldt i hovedsak kvinners seksualitet, siden de på den tiden ble regnet for å være både kåte og klåfingrede og kunne forlede mannen (jf. Eva, slangen, eplet osv.).

Det at også ordet «fitte» får sin plass, gjør meg så utrolig lykkelig og stolt over å bo her.

Ida Gansmo Uldal, NA-spaltist

Historien har hostet opp flere eksperter og vitenskapsmenn som har hatt teorier og praksiser som har vært katastrofale for kvinners underliv. For eksempel anbefalte John Harvey Kellogg (1852–1943) ikke bare at man skulle spise cornflakes, men at man skulle dryppe syre på klitoris for å motvirke onani. Dr Isaac Baker-Brown (1811–1873) var også en entusiastisk motstander av kvinnelig onani og anbefalte å operere bort klitoris dersom man hadde plager som hodepine, depresjon, dårlig appetitt og ulydighet. Han fjernet også klitoris til kvinner som ønsket skilsmisse. Klitoridektomi ble utført siste gang i 1948 i USA på en fem år gammel jente, for å forhindre onani.

Lurer du på hvorfor mange kvinner har komplekser med store indre kjønnslepper? Det kan stamme fra George Cuvier (1769–1832). Han var baron, paleontolog og zoolog. Han drev dessuten med vitenskapelig rasisme og hadde en teori som gikk ut på at store kjønnslepper var forbeholdt den svarte befolkninga og at størrelsen hang sammen med dyriske drifter. Han mente at hvite kvinner gjennom evolusjonen og sivilisering hadde fått krympet sine kjønnslepper til et minimum. Dermed ble store indre kjønnslepper et tegn på moralsk forfall og dyriske drifter, og en motsats til datidas ideal om å være tilbakeholden og blyg. Selv om dette høres helt ko-ko ut, festet teorien seg og kjønnslepper ble inntil relativt nylig kalt skamlepper.

Fortsatt ikke den statusen den fortjener

Historien gir oss mange skrekkeksempler, men det er det fortsatt langt igjen. Naturlige fenomener som utflod, mensen og kjønnshår er fortsatt ofte uønsket. Mange unge jenter er misfornøyde med hvordan vaginaen deres ser ut. Noen ønsker å operere indre kjønnslepper og andre ønsker å fettsuge ytre kjønnslepper. I et globalt perspektiv lever du farligere med en vagina fordi du kan dø i fødsel, selges til andre, utsettes for overgrep og kjønnslemlestes, for å nevne noe.

Det å henge seg opp i ordet «fitte» blir bare smårusk i sammenlikning. Mye går tapt når samtaler sporer av på grunn av ordvalg. Det bidrar bare til å holde samtalene om det kvinnelige kjønnsorgan innhyllet i flakkende blikk og pinlig taushet.

Utsmykning i det offentlige rom har et samfunnsoppdrag utover det å hedre og være til forskjønnelse. Når det lugger litt, skaper det også rom for samtale og refleksjoner. Namsos kommune har gjort en kjempejobb når det nå skal løftes fram mangfold og kloke kvinner på Festplassen.

Det at også ordet «fitte» får sin plass, gjør meg så utrolig lykkelig og stolt over å bo her.