Flyruter er livsnerven!

FLYTILBUD FORSVINNER: – Det oppleves svært krevende at vi igjen må mobilisere for flyruter og våre flyplasser, skriver overhallaordfører og leder i Trøndelg Sp Per Olav Tyldum.

FLYTILBUD FORSVINNER: – Det oppleves svært krevende at vi igjen må mobilisere for flyruter og våre flyplasser, skriver overhallaordfører og leder i Trøndelg Sp Per Olav Tyldum. Foto:

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Det oppleves svært krevende at vi igjen må mobilisere for flyruter og våre flyplasser. Direkteflyruta til Oslo var ei kommersiell flyrute med stort sett fulle fly før covid-19.

«Inntil rammevilkårene bedres, og skattene og avgiftene eventuelt reduseres, vil det ikke bli et nytt tilbud om direktefly til Oslo», sier Widerøe til Namdalsavisa.

Jeg er enig i at dette kan oppleves som et politisk utspill fra tilbyderen, men hvis rammevilkårene ikke er noe av problemet, så skulle vel flyselskapene kunne slåss om å levere? Det er vel langt fra opplevelsen i dag.

Når et suksessfylt flytilbud forsvinner, vil det kunne bety en fare for flyplassenes eksistens. I en strukturreform fra 2015 konkluderte strategidirektør i Avinor med at aktiviteten på kortbanenettet måtte økes, hvis ikke vil flyplasser bli nedlagt. Derfor var fortsatt FOT- ruter (statlig kjøpte ruter) ved siste anbudsrunde og direktefly til Gardermoen et solid grep for å styrke tilbudet, øke aktiviteten og dermed sikre flyplassene.

Det er greit å minne om hvorfor kortbanenettet ble bygget i 1960–70-åra. Målet var å imøtekomme kravet om infrastruktur ute i distriktene. Den gang ble det etablert et moderne tilbud som til tross for mangel av oljepenger, hadde stor og avgjørende politisk vilje bak seg til å få etablert. I dag har vi en moderne infrastruktur i våre flyplasser, men den politiske viljen til å opprettholde tilbudet mangler.

Senterpartiet vil legge tilrette for et styrket flytilbud på kortbanenettet.

I stedet for å bruke energi på å forsvare flyplassenes og aktivitetenes eksistens, skal vi bidra til utvikling av et framtidig, bærekraftig tilbud som skal sikre Namdalen og det øvrige distrikts-Norge de lange reiser ved hjelp av kortbanenettet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken