Heldigvis skal det ikke mye til for å forebygge dårlig stemning. For anledninga presentert som en spilleliste du kan sette på øret eller i bilen når stressnivået øker og familieidyllen slår sprekker.

«Three Little Birds» – Bob Marley & The Wailers, 1977.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men skuldrene har nå nådd toppunktet etter en halsbrekkende juni med avslutninger, dugnader, foreldremøter, sommerfester, forestillinger, turneringer, oppvisninger og utstillinger. Dersom du braser inn i ferien i samme tempo som juni går i, blir det fort en smell. Ikke bare for deg, husk at barna har også vært med i samme galopp og mange er slitne.

Stress i seg selv er ikke negativt eller farlig, men gjør at kroppen er i beredskap. Problemet er når det blir for mye. Stress over tid avler dårlig stemning og korte lunter og kan i verste fall være skadelig for både fysisk og psykisk helse. Overganger kan skape stress, noe som gjør at hoppet fra striskjorta og havrelefsa til lintrøya og napoleonskaka kan lugge. Da kan det være smart med en kollektiv nedstressing i familien, hvor man senker kravene til seg selv og hverandre.

Er det mye stress kan det være nyttig å finne ut hva det skyldes. Skriv en «stressliste» og sorter hva du må gjøre, hva andre kan hjelpe deg med og hva du faktisk kan droppe. Hva ønsker dere å bruke ferien på og hva er realistisk? Selv om ferien som konsept kan være uforutsigbar og fylt av annerledes dager er det jo dette som kan være deilig, så lenge vi føler oss trygge og vi får balansert aktivitet og hvile.

«True Colors» – Cyndi Lauper, 1986.

Sørg for at alle blir sett, virkelig sett, minst en gang hver dag. Små barn er flinke til å fange oppmerksomheten vår, men ikke glem ungdommen og ikke glem kjæresten. Sørg for at alle ved dagens slutt har følt seg sett og møtt. Det kan handle om et slag badminton i hagen eller å vise interesse for hva som foregår på Nintendoen i baksetet.

Det handler også om å ta de vanskelige og usjarmerende følelsene og uttrykkene på alvor. Når tenåringen surmuler og ikke vil være med på noe, hva handler dette om? Har hun akkurat fått mensen vil kanskje en badetur være en helt uoverkommelig aktivitet. Dersom alle vennene spiller «Minecraft» sammen akkurat nå, kan et hvilket som helst museumsbesøk framstå som tortur.

Når vi kan se hverandre og forstå, er det lettere å hjelpe og støtte. Når vi føler oss sett og anerkjent gjør dette at vi tåler mer.

«Breathe» – The Prodigy, 1997.

Av og til blir det for mye og du kjenner kontrollen er i ferd med å glippe. Følelsene er i ferd med å ta styringa og du har kanskje truet med å sette av enkelte familiemedlemmer før dere har krysset kommunegrensa.

Når livet motarbeider deg. Ta tre dype og rolige åndedrag, helt ned i magen.

Da får du roet ned pulsen, noe som igjen senker alarmberedskapen i kroppen og hjernen. Noen dype, rolige åndedrag kjøper deg også tid til å koble på fornuften. Bevisst pusting kan stoppe alt fra angstanfall til verbale utskeielser du kommer til å angre på i etterkant. Det kan også hjelpe deg å lande litt i deg selv og å sette pris på det du har rundt deg. Du har jo tross alt ferie!

«I'm so lonesome I could cry» – Hank Williams, 1952.

Svært få av oss er tankelesere. På tross av dette har vi ofte en forventning om at der rundt oss bør forstå hvordan vi har det og hva vi føler. Glede er en god følelse og er lett å vise, mens irritasjon, slitenhet, skuffelse og tristhet er vonde følelser som i tillegg er vanskeligere å identifisere, både for oss selv og andre. Er vi skuffa eller trist trenger vi noe fra de rundt oss, men det kan være supervanskelig for andre å vite akkurat hva du trenger.

Når far har «sovet» i 90 graders vinkel på hardt underlag, med fuktig teltduk i ansiktet tre netter på rad, er det logisk at både pedagogikk og tålmodighet er mer eller mindre utilgjengelig. Løsninga er ofte å kommunisere ut hvordan vi har det og hva vi trenger, noe som gjør oss mer forståelige og forutsigbare for de rundt oss.

«Sorry» – Justin Bieber, 2015.

Når du har gjort noe du kjente ble litt dumt. Når du har klikket, ropt eller spredd urimelig mye galle. En unnskyldning kan sitte langt inne, men om du sier ordene på en god og ektefølt måte har du mye å vinne.

Det å si unnskyld når man har tråkket over grensa for hvordan man bør oppføre seg er en utrolig fin måte å lære barna, kjæresten og svigermor at alle kan gjøre feil. Det viser at du står for det du har gjort og at du tar ansvar ved å beklage og forsøke å rette opp feilen. Sier du unnskyld er du en god rollemodell for barna og for at det er lov å gjøre feil og at ingen er perfekt. Samtidig som vi ivaretar selvfølelsen til de rundt ved å frita dem for ansvar. En ektefølt og uforbeholden unnskyldning kan reparere og lindre de mest kompliserte brudd og fastgjøringer.

Bonus track: «Sommertider» – Gyllene Tider, 1982.

Lag en fin ferie!

Her finner du Idas sommerliste: