Gjenbruk er sentralt i ny utstilling: – Folk bare hiver ting og kjøper nytt. Nå må vi vekk fra den tankegangen.

Kunstnerene Maria Konstanse Bruun og Ingeborg Bodzioch skal sammen med Gunn Mari Grøttum åpne kunstutstilling i Namsos denne uka. Der serverer de kunst som er en motreaksjon på bruk og kast-mentaliteten.

Kunstnerene Maria Konstanse Bruun og Ingeborg Bodzioch skal sammen med Gunn Mari Grøttum åpne kunstutstilling i Namsos denne uka. Der serverer de kunst som er en motreaksjon på bruk og kast-mentaliteten. Foto:

Bruk og kast er erstattet med bruk og gjenbruk når tre namsoskunstnere går sammen om kunstutstilling som åpner denne uka.

DEL

NAMSOS: Forberedelsene er i full gang før åpninga av kunstutstillinga «Feminine landskap» på Galleri Krusj i Namsos 1. oktober. Der presenteres verk kunstnergruppa MIG, som består av de lokale kunstnerne Ingeborg Bodzioch, Gunn Mari Grøttum og Maria Konstanse Bruun.

Utstillinga handler om å se verden og det vi omgir oss med fra en kvinnes ståsted. Kunstnerne er opptatt av det samme temaet, men har ulike måter å uttrykke det på.

Maria Konstanse Bruun har nå flyttet til Botnan, etter å ha bodd 12 år i Oslo og 12 år i England. Hun jobber hovedsaklig med foto, og på den kommende utstillinga presenterer hun et selvportrettprosjekt.

– Det utforsker det psykologiske landskapet i den rollen du har som mor, i heimen og som kvinne generelt. Jeg er interessert i forholdet mellom oss og omgivelsene, hvordan de styrer og hvordan vi blir påvirka av omgivelsene og det rundt oss – de litt uklare grensene om hvem vi er og hvor vi slutte og omgivelsene starter, sier hun.

De tre kunstnerne forteller at de hadde fulgt en veg mot temaet, uavhengige av hverandre inntil de alle var i Namsos i forbindelse med ei utstilling Bruun hadde på Kunstmuseet Nord-Trøndelag.

– Vi oppdaget at vi jobbet med ting som var litt likt, og så fant vi ut at det kunne bli skikkelig spennende å jobbe sammen, forteller Ingeborg Bodzioch.

FLYTTET HEIM: Etter 12 år i Oslo og 12 år i England har kunstner Maria Konstanse Bruun flyttet heim til Botnan. Nå ser hun fram til å vise nye verk i utstillinga «Feminine landskap».

FLYTTET HEIM: Etter 12 år i Oslo og 12 år i England har kunstner Maria Konstanse Bruun flyttet heim til Botnan. Nå ser hun fram til å vise nye verk i utstillinga «Feminine landskap». Foto:

Gjenbruk i sentrum

Kunstnerne holder på med ulike kunstuttrykk, både foto, skulptur, collage og maleri – med litt overlapping. Hovedtemaet hos dem alle er gjenbruk.

– For min del handler det mye om klær. Alle formødrene i min familie sydde klær. Da handla det ofte om nød, for de levde gjennom to verdenskriger. Da måtte du gjerne snu skjortekragene, mansjettene og så videre, for at plaggene kunne vare litt lenger. Det har jeg utfordra litt videre, sier Bodzioch, som både har laget kyser av gamle bh-er og en skulptur av klær hun har fått av bekjente til utstillinga.

Også Maria Konstanse Bruun har et brennende engasjement for at vi skal forbruke mindre og gjenbruke mer.

– Jeg er miljøaktivist. Jeg var med på å danne ei gruppe da jeg bodde i England, hvor vi praktiserte «zero waste». Det praktiserer vi som familie også, og jeg prøver å gjenbruke ting. For meg er det viktig å prøve og ikke ødelegge planeten for dem som kommer etter oss, for det er det vi er i ferd med å gjøre, sier Bruun.

– I 20 år har jeg også praktisert det, og har kjøpt mye i bruktbutikker, sier Bodzioch.

Dette gjenspeiler seg også både eksplisitt og implisitt i kunsten.

– Alt som blir brukt i bildene er ting som er tatt fra heimen. Jeg har ikke gått ut og kjøpt noe nytt, det er ting man allerede har, sier Bruun.

– Etter at vi begynte å få mer penger mellom hendene, og alt kommer fra Kina, så ble det mer slutt på gjenbruk. Folk bare hiver ting og kjøper nytt. Nå må vi vekk fra den tankegangen. Alt som er ferdiglaget av klær er heller ikke tilpassa den størrelsen vi har, du er nødt til å bli syltynn for å passe inn i klærne. Men ingen kropper er like, så det handler også en del om måten vi ser vår egen kropp på. Kroppssynet mange kvinner har fått ødelegger mye for folk. Jeg vil litt det til livs også, sier Bodzioch, og trekker fram Gunn Mari Grøttums ærlige kvinneportretter som en motvekt til kroppshysteriet.

INSPIRASJON: Ingeborg Bodzioch har blant annet blitt inspirert av over 100 år gamle papirmodeller av dukkeklær som ble laget av oldemoren og hennes søster. – På skolen før i tida måtte de sy i papir før de fikk lov til å sy med stoff. De var 12 år gamle da de laget dette, og det er så avansert, sier Bodzioch.

INSPIRASJON: Ingeborg Bodzioch har blant annet blitt inspirert av over 100 år gamle papirmodeller av dukkeklær som ble laget av oldemoren og hennes søster. – På skolen før i tida måtte de sy i papir før de fikk lov til å sy med stoff. De var 12 år gamle da de laget dette, og det er så avansert, sier Bodzioch. Foto:

Gir til en god sak

Selv om det er en bevisst baktanke i skapelsen av kunsten, ønsker gallerieier Bodzioch at publikum skal skape sin egen mening i møtet med kunsten.

– Den opplevelsen du har, det er den viktigste. Jeg ønsker ikke å snevre inn, men åpne for den opplevelsen den som ser har. Problemet med kunst noen ganger ligger i at folk kommer med logiske forhold, men dette er ikke 2+2=4. Jeg ønsker at du skal ha en personlig relasjon til det du ser.

I tillegg til verkene i «Feminine landskap» skal det også være en stille auksjon av et litografi av den franske kunstneren Francois Dufrene. Deler av overskuddet går til Brystkreftforening i anledning Rosa sløyfe-aksjonen – en sak som betyr mye for gallerieieren.

– Jeg tenkte det passet godt til temaet. Det er mange i min familie som har hatt brystkreft, så det er en sak som ligger mitt hjerte nært, sier hun.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken