Tja, kan en kanskje si, hvis en skal dømme etter reaksjonene så langt på at Trøndelag fylke nå faktisk vurderer om de skal ta i mot en etappe av sykkelrittet Arctic Race of Norway i Trøndelag.

Nå skal det sies at jeg er noe over snittet interessert i sykling. Men jeg tror de færreste fatter hvor stort dette er - og hva det kan tilføre av verdi for Namdalen. En ting er selve arrangementet, som er et stort, profesjonelt idrettsarrangement i seg selv, med rundt 200 utøvere. Men apparatet rundt overgår alt vi har sett tidligere av arrangement i norddelen av Trøndelag. En ringvirkningsanalyse som ble gjort i 2018 viste at rittet la igjen verdier for over 60 millioner kroner i Nord-Norge, til blant annet lokalt næringsliv, lag og foreninger som blir leid inn for å bistå. Nå er det riktignok snakk om to av fire etapper i Trøndelag, men du skal steke ganske mye vafler og pushe adskillige meter dopapir for laget ditt for å få samme effekt som ved å stille opp på dugnad for et slikt arrangement.

Og da har vi ikke en gang begynt å snakke om hva rittet har å si for markedsføringen av Namdalen og Trøndelag som turistområde. Det er vanskelig å anslå, og det er selvfølgelig bare tull å ringe en eller annen omdømmeekspert som skal forsøke å regne om antall TV-timer til reklametid. Det er heller ikke slik at alle som ser noe de liker på TV bestiller første og beste fly dit eller planlegger ferien ut fra det. Men at Arctic Race of Norway har betydd enormt for markedsføringen av Nord-Norge, kan det ikke være tvil om. Og selv om vi tenker at det kanskje bare er en tidel av de 270 millionene i verdi som analytikerne kom fram til - så er det fortsatt ni ganger mer enn det Trøndelag fylke er bedt om å legge på bordet for profilering av Trøndelag.

Like viktig er det engasjementet og den stoltheten et slikt internasjonalt arrangement kan skape. Og det er som oftest størst på de minste stedene - som i Namdalen. Det er ikke tilfeldig at Arctic Race of Norway nå tenker mot Trøndelag. Rittdirektør Knut-Eirik Dybdal var selv i Namsos i fjor, og syklet rittet som Statskog og Namdalsavisa startet i 2017, Gran Fondo Strade Statskog, mellom Steinkjer og Namsos. Etterpå skrøt han av arrangementet, som den lokale sykkelklubben står som teknisk arrangør av, og mente Namsos kunne egnet seg godt som målby for Arctic Race.

Det er ikke minst fordi han kjenner seg igjen i historien bak oppstarten av Gran Fondo Strade Statskog. Han var med å starte et sykkelritt på heimstedet Andørja, ei fjellrik øy i Troms med bare litt flere innbyggere enn Leka, knapt med asfalterte veger og ingen overnattingsmuligheter. Dit fikk han på utrolig vis lagt NM i sykling. Det ballet på seg til å bli starten for et internasjonalt etapperitt som nå er eid av ASO, et fransk verdensomspennende selskap som også eier Tour de France. Gjennom at Statskog, med hovedkontor i Namsos, har vært sponsor for Arctic Race of Norway, har de heiet på Gran Fondo Strade Statskog helt fra oppstarten. I år ble de 300 plassene utsolgt ni måneder før start - og deltagerne kommer fra hele landet.

Les også

En klassiker blir til med en episk finale

Det gjør at Namdalen har en unik mulighet til å komme på banen og foreslå en spektakulær reise gjennom hele Namdalen, og vise fram både folkeliv og bredden av det vi har å by på, fra natur til næringsliv. Når Arctic Race nå har foreslått at rittet skal gå sørover, med to etapper i Trøndelag, en i norddelen og den siste med mål i Trondheim, er det vanskelig å komme utenom Namdalen:

Se for deg en start på kaia i den moderne og ekspansive kystbyen Rørvik, med utsikten over Nærøysundet i det syklistene passerer Nærøysundbrua, før det bærer videre over det kuperte kystlandskapet om Eidshaug og Måneset. Og det er bare vi som bor her og kjører der rett som det er som ikke tenker på at vegen langs fjorden og fjellene over Kongsmoen og til Høylandet er eksotisk og spektakulær. Iallfall når et fargerikt sykkelfelt feier forbi. Derifra en sving gjennom milliardbutikken Skogmo industripark, og oppover mot de historiske gravhaugene på maktsenteret Bertnem. Over Skottleiken og langs elvenes dronning Namsen på sørsida, før en vill avslutning opp byfjellet Klompen i Namsos, der folk vil stå tett i tett, mens TV-helikoptrene henger utenfor kanten av toppen.

Totalt 200 kilometer tettpakket med Namdalen i et nøtteskall. Her burde ordførerne Amund Hellesø, Hege Nordheim-Viken, Borgny Grande, nyslått stortingsrepresentant Per Olav Tyldum og Namsos-ordfører Arnhild Holstad slå seg sammen og med Namdal regionråd i ryggen kreve at fylkespolitikerne griper denne muligheten begjærlig.

Trondheim kan alltids få sitt og en egen etappe, men for Namdalen ville det ha betydd så uendelig mye mer - og effekten ville ha blitt så mye større. Om ikke annet kunne vi kanskje fått ny asfalt på sørsida av Namsen.