RØRVIK: Westcon Yards har inngått kontrakt med Trønderbas AS om å bygge en Salt Ship-designet kombinert snurper/pelagisk tråler på cirka 74 meter og en største bredde på 16 meter.

«Nye Trønderbas»

  • Lengde: 73,3 meter
  • Bredde: 16 meter
  • Skipet skal fiske etter pelagiske fiskeslag som sild, makrell og kolmule
  • Bygges av Westcon Yards på oppdrag fra Trønderbas AS

Skipet skal erstatte eksisterende «Trønderbas», som også ble levert av Westcon Yards i 1999. «Nye Trønderbas» blir neste generasjons fiskefartøy for Ulsund-familien som eier rederiet; en velkjent aktør innen den norske fiskerinæringa.

Nummer seks i rekka

Nye Trønderbas vil være nummer seks i rekka av Trønderbaser siden den første ble levert av Hommelvik Mekaniske Verksted i 1967.

Salt legger ikke skjul på sin glede å få være med å designe og utvikle ny Trønderbas. Karl Sandvik, som fortsatt er aktiv innen fiskerisegmentet i selskapet, var svært delaktig i forrige Trønderbas, den gang i Vik-Sandvik. Også denne gangen har han vært svært involvert, og det er derfor litt ekstra stas at bekreftelsen på kontrakten kom på hans 80-års dag.

Salt Ship Design AS

  • Salt Ship Design AS er et uavhengig skipsdesignselskap med hovedkontor på Stord
  • Selskapet har i dag totalt 110 fast ansatte skipsingeniører fordelt på kontorene i Norge, Polen og Serbia
  • Salt har for tida 19 design under bygging innen ulike segment, hvorav 12 er for fiskeri- og sjømatnæringa

Ivan Ulsund Rederi AS er glade for å kunne satse på norsk design og bygging ved norsk verft, også denne gangen.

Ivan Ulsund Rederi AS

  • Familierederi med rundt 125 års erfaring innen rederivirksomhet
  • Forretningsadresse i Rørvik
  • Eier og driver i dag fiskefartøyene «Trønderbas» og «Brusøyskjær»
  • Fartøyene driver pelagisk fiske i Barentshavet, langs norskekysten, i Nordsjøen, vest av Irland og ved Island/Jan Mayen
  • Rundt 40 ansatte

– Vi har hatt et meget nært og godt samarbeidsforhold med Sandvik-familien siden slutten av 1980-tallet, opplyser rederiet og viser til at Trønderbas nr. 4. (nybygg Brattvåg Skipsverft 1988), Trønderbas nr. 5 (nybygg Westcon 1999), samt Trønderkari (nybygg Voldnes Skipsverft 2002) alle ble designet av Vik-Sandvik AS.

Miljøvennlig

Det har vært en lang og lærerik prosess å utvikle den nye Trønderbas sammen med Salt.

De har hatt fokus på at nye Trønderbas skal være mest mulig miljøvennlig og energiøkonomisk, samt at fangsten fra fartøyet skal holde best mulig kvalitet. I tillegg har det selvfølgelig vært fokus på å skape sikre og gode arbeidsforhold for mannskapet om bord.

– Et meget godt og behagelig samarbeid med Westcon ved bygging av Trønderbas nr. 5, samt godt kvalitetsarbeid utført av verftet den gangen og god oppfølging etter overlevering, er viktige grunner til at vi har valgt å bygge også Trønderbas nr. 6 hos Westcon, forklarer Bernt Ulsund, styremedlem i rederiet, i ei pressemelding.

Langt samarbeid

Samarbeidet mellom Ivan Ulsund Rederi AS og Westcon kan trekkes tilbake til 1977, da daværende Trønderbas fikk bygget shelterdekk ved verftet i Ølensvåg. Nåværende Trønderbas ble levert fra Westcon i 1999.

Westcon

  • Har erfaring med ombygging og nybygg av fiskebåter og skip siden 1960-tallet
  • Er i dag en totalleverandør av løsninger, tjenester og produkter innenfor offshore, energi og maritim industri. Utfører blant annet modifikasjoner og vedlikehold av offshorerigger og skip, samt tjenester og installasjon innen elektro, automasjon og løfteteknikk.
  • Hovedkontor i Ølensvåg, med verftsfasiliteter i Ølen, Florø, Karmøy og Helgeland

– Vi er glade for tilliten fra Ulsund-familien og ser frem til å fortsette det gode samarbeidet i årene som kommer. Westcon Yards har alltid vært opptatt av å ta godt vare på kundene sine, og vi er nå svært tilfredse og klare for å levere enda et norsk kvalitetsskip, sier Leder for Nybygg i Westcon Yards, Endre Matre, i ei pressemelding.

Partene ønsker ikke å oppgi avtalens verdi.