BOGEN: Siden 2012 har SpareBank 1 SMN delt ut prisen «Årets kremmer», med mål om å bidra til fortsatt god vekst og lønnsom drift i midtnorsk næringsliv.

I år gikk prisen til Bartnes Eftf. AS, også kjent som Joker Bogen.

– Tusen takk, dette var en skikkelig stor overraskelse, sa daglig leder Torlaug Bartnes Ulrichsen, som eier butikken sammen med ektemann og styreleder Morten Ulrichsen, da de to mottok det synlige beviset onsdag formiddag.

– Imponerende vekst

– Gjennom å dele ut prisen for «Årets kremmer», ønsker vi i SpareBank 1 SMN å gjøre stas på de virksomhetene som lykkes i Midt-Norge, sier finansrådgiver i Ytre Namdal, Arne Martin Drag, som beskriver veksten Joker Bogen har hatt de siste åra som imponerende.

Regnskapet for 2020 viser ei omsetning på 12,9 millioner kroner, noe som er ei økning på 2,3 millioner kroner fra 2019. Resultatet før skatt har også økt i samme periode – fra 0,5 millioner i 2019 til 0,7 millioner i 2020.

– Det er inspirerende å se at Torlaug og resten av gjengen klarer å ha vekst i den mest usikre tida norsk økonomi har vært gjennom på årevis. De har vært flinke, og samtidig nytt godt av at namdalingene har brukt mer tid heime. Denne prisen er et symbol på at vi applauderer den lange og imponerende reisen de har hatt siden oppstarten, sier bedriftsrådgiver Tore Ramstad.

Dagligvarebutikken som ligger på grensa mellom Bindal og Nærøysund, ble åpnet i 1966, og sysselsetter ti ansatte. At ei bedrift med så lang historie i Ytre Namdal vinner årets pris, synes Drag er artig.

– Joker Bogen har et tilbud utover det vanlige, og har en humoristisk måte å markedsføre seg på – som kan være til inspirasjon for andre aktører i området, sier han.

Trodde de ble lurt

– Dette er helt utrolig. Da telefonen ringte og vi fikk vite det, begynte vi å lure på om det bare var tull, smiler Torlaug.

– Vi måtte faktisk sjekke nummeret etterpå, for å finne ut om noen hadde lurt oss. Jeg fatter det nesten ikke ennå heller, legger Morten til.

Som tallene viser, forteller også de to om en oppsving de siste åra.

– Det har skjedd mye i området som vi har nytt godt av. I tillegg har vi en fantastisk kundegjeng som støtter opp om butikken, sier Morten, som også gir Terje Årseth – som bidrar med den humoristiske markedsføringa – noe av æren for at det går så bra med lokalbutikken.

Ellers beskriver de at suksessoppskrifta er å være serviceinnstilt og gi det lille ekstra.

– Det er det vi er tufta på. Vi greier ikke bestandig å konkurrere på pris, men jeg synes samtidig at vi har et godt tilbud.

Gir seg på topp

Selv trodde de at butikken hadde nådd «all time high» i fjor, men nå kan de registrere vekst også i år.

– Det er artig at det går så bra – da er det lettere å drive butikk. Men det er kundene sin fortjeneste at det blir sånn, så vi får håpe de fortsetter å komme hit når vi avslutter.

Butikken skal nemlig legges ut for salg, og ekteparet forteller at de kommer til å gi seg til sommeren.

– Nå kjenner vi på helsa at det er på tide å gi seg. Men vi håper det blir butikk her i framtida, både for vår del og for bygda sin del, sier Morten, som legger til at de to ikke har hatt ferie siden de startet opp for over ti år siden.

– Så nå er det på tide at det kommer noen nye inn, så skal vi hjelpe til i en overgang.

PS: Kriteriene for å bli vurdert som «Årets kremmer» går både på vekst, omsetning, resultat og soliditet, og i Namdalen var det kun to bedrifter som kom gjennom nåløyet i årets vurdering. Felles for disse bedriftene er at de kan vise til en vekst i omsetning på minst 20 prosent de siste tre åra og et positivt resultat. I tillegg til Joker-butikken gjelder dette Hellriders i Sørli.