(NT24)

SKOGMO/NAMSOS: – Endelig begynner det å løsne!

Det sier Ivar Lysberg, daglig leder i Overhalla Mekaniske AS. Selskapet, som er en del av industrikonsernet Overhalla Gruppen, leverer prefabrikerte stålkonstruksjoner til ulike typer bygninger.

I løpet av de siste ukene har bedriften med 30 ansatte landet kontrakter til en verdi på 15 millioner kroner. Med de ferske kontraktene skyter ordrereserven i selskapet opp til 25 millioner kroner.

Overhalla Mekaniske leverer nå prefabrikerte stålelementer til nytt helsesenter i Meldal, og skal levere tilsvarende til den nye travparken på Fannrem.

Skreddersøm i stål

Overhalla Mekaniske skal dessuten levere stålkonstruksjonene til det som sannsynligvis blir Trondheims – og Trøndelags – mest eksklusive bilforretning: Byggingen av det nye Porsche-senteret på Tiller starter i løpet av høsten.

– Elementene produseres her i Namdalen og leveres prefabrikerte til byggeplassene. Vi bruker ikke lang tid på å bolte fast elementene, men det krever millimeterpresisjon i produksjonen, forklarer Lysberg.

Korona-svikt i vinter

Stemninga er naturlig nok på topp i produksjonslokalene på Skogmo og i Namsos. Inngangen til året var imidlertid lite lystig for Lysberg og de 30 ansatte i Overhalla Mekaniske.

– I januar og februar var det dødt. Vi hadde store tilbudsmasser ute som aldri forløste seg. Totalt snakker vi om en omsetningssvikt på 35 prosent for årets første to måneder, sammenligna med tilsvarende periode i fjor. Jeg kan med rimelig stor sikkerhet si at nedgangen var koronarelatert, for det virker som om store deler av næringslivet satt på gjerdet å venta på bedre tider, sier Lysberg.

I likhet med andre industriaktører har han fryktet at korona-smellen skulle komme i 2021. Mens de fleste industribedrifter gikk inn i krisen med velfylte ordrebøker, har mange vært urolige for hva som vil skje den dagen alle eksisterende oppdrag tar slutt.

– I midten av mars hadde vi en ordrereserve på mellom åtte og ti millioner. Vi har vært i verre situasjoner før, men det er klart at man blir litt bekymra, erkjenner Lysberg.

– For vår del betyr det at vi har tatt igjen det tapte. Kontraktene vi har sikret oss de siste ukene representerer rundt et halvt års omsetning for oss, fortsetter han.

Verdal-effekten

Lysberg mener at samspillet med søsterselskapet Overhalla Betongbygg (OBB) er avgjørende for at Overhalla Mekaniske får gjennomslag i et marked hvor det er tøff konkurranse.

– Rundt halvparten av omsetninga vår går via OBB, forklarer Lysberg.

Med OBBs oppkjøp av Spenncon i Verdal har det også åpnet seg et marked i sør for Overhalla Mekaniske.

– Spenncon er store på hulldekker i betong, og da følger det ofte en stålleveranse med i prosjektet. Vi merker helt klart effekten av fabrikken i Verdal, sier Lysberg.

Det nye Porsche-senteret i Trondheim er et konkret eksempel på effekten: Der er det OBB som står står for leveransen av hulldekker. Han mener at det er stas å bli utvalgt leverandør i byggeprosjekter som vil tiltrekke seg en viss oppmerksomhet når bygningene har reist seg.

– Det er klart at vi legger oss litt ekstra i selen for å sikre oss denne typen leveranser, for det er jo god reklame også, avslutter Lysberg.