La oss slippe å lese slike tirader av selvgodhet og skryt fra bankenes side

Bjørn Myrvold

Bjørn Myrvold

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.«Vi er her for å hjelpe».

Under denne tittel får Jermund Holten svar på sitt innlegg angående fjerning av minibanker i Ytre Namdal.

Banksjef Sunniva Live Nicolaisen i Sparebank 1 SMN Ytre Namdal og Ole Anders Olsen, banksjef i Sparebank 1 SMN Namdal gir sine tilsvar.

Denne tiraden av sjølskryt som serveres er så vakker at den kan få uvitende kunder til å gråte.

Ordningene med minibank har vært tilfredsstillende for kunder som trenger kontanter.

Når de gir kundene skylda for at de må gjøre drastiske endringer på adgangen til betalingssystemer, er det en stor ansvarsfraskrivelse fra bankenes side.

Du blir avhengig av å være kunde i en bestemt bank som har inngått avtale med den forretning du handler i. Det gir bankene og forretningene et bindingsforhold som slett ikke gagner den enkelte bank- eller forretningskunde. Det vil si at du som bankkunde må gå i en spesiell forretning for å få ordnet dine banktjenester. Som kjent er det forskjellige banker, og likeså forretninger, som ønsker å tjene penger på dine handels/ bankrutiner.

Why, Sparebank1 Midt-Norge?

Dette stemmer ikke med de avtaler som ble inngått den gangen arbeidslivets organisasjoner og bankene forhandlet. Dette er mange år siden. De store endringer skulle ikke belaste lønnstakerne med noen form for avgifter eller negative renter. Siden disse avtaler ble inngått har det skjedd store endringer, som har kostet de som automatisk ble bankkunder mye.

Skal du i dag «besøke» dine sparekroner, må du bestille time i god tid til en såkalt kundebehandler som du har fått tildelt da du opprettet bankforholdet. Dette gjelder ved eventuelle lånesøknader, eller plassering av sparepenger i fond. I dag er det direkte ulønnsomt å spare penger i bank. Du får 0 % i renter og en stadig økende inflasjon i landet. Men rentene på forbrukslån øker stadig, og har du ikke nødvendig garantier å tilby, må du betale ekstra mye i renter. Da er det ille å være fattig, og trenge penger til livsopphold.

Vi er her for å hjelpe

Undertegnede forsøkte flere ganger å få tilgang til avtalt kundebehandler uten å lykkes.

Jeg oppsøkte banken og fikk snakke med et levende menneske som ga meg en ny kundebehandler som jeg kunne inngå en avtale med. Den gamle kundebehandler viste seg å være omplassert i en annen stilling uten at vi som var hans kunder hadde fått orientering om dette.

I slutten av mai måned for under tre år siden var jeg på en tur til Østerrike. Turen varte i fire dager, og var lagt opp med bestilt flyreise og hotellopphold. Dagen før jeg skulle reise heim, fikk jeg beskjed gjennom hotelleieren at betalingen med Visa var stoppet i hele Europa.

Minibankene var stengt. Jeg hadde tatt med meg mitt kredittkort, og fikk ordnet så jeg fikk betale hotelloppholdet før returen til Norge. Jeg bruker aldri kredittkort ellers. Denne form for kreditt viser seg å være den mest kostbare for kunden, og den mest innbringende for bankene.

Da jeg var tilbake i Norge, og Visa var på plass igjen, betalte jeg tilbake det som jeg hadde belastet kredittkortet. Jeg er fullt klar over at stengingen av Visa var først og fremst bankenes ansvar, og tenkte jeg ikke mer over saken. Etter en tid fikk jeg en renteregning fra en bank tilsluttet Eikagruppen. Beløpet var ikke så stort, men jeg tillot meg å ta en telefonsamtale med utsenderen for å få oppklart saken. Jeg fikk et frekt svar at jeg måtte være klar over at det ble belastet renter hver dag, selv om pengene var tilbakebetalt før de hadde mulighet til å sende nota. Da jeg hevdet at det var bankenes ansvar at Visa fungerte, ble jeg ledd av. I dag har jeg en annen bankforbindelse uten at jeg kan se den store forandringen i kundeforholdet.

Arbeidslivets organisasjoner har tapt kampen, bankene har vunnet. La oss slippe å lese slike tirader av selvgodhet og skryt fra bankenes side. Det innebærer ikke den virkeligheten som mange av oss kjenner.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken