Gå til sidens hovedinnhold

Milliarder til E6 – en seier for namdalsordførerne

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

Fredag legger samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) fram forslaget til ny Nasjonal Transportplan (NTP). Inneholder planen gode nyheter får lokale rikspolitikerne æren av å fortelle det glade budskap på heimebane.

Derfor trappet stortingsrepresentantene Andre Skjelstad (V) og Elin Agdestein (H), samt KrF»s andrekandidat, Åste Marie Lande Lindau opp i Indre Namdal onsdag. Der avslørte de at det kommer tre milliarder kroner til utbedring av E6 fra Grong til Nordlandsporten.

Ikke uventet kommer dette etterlengtede pengedrysset noen måneder før årets stortingsvalg, men det er et velkjent spill. Selv om ordfører Stian Brekkvassmo (Ap) i Namsskogan ennå ikke har sprettet sjampanjeflaskene, har han satt den fram klar til bruk.

Det gjør han rett i. Dette er et resultat av en langvarig politisk kamp, ikke bare fra lokalpolitikerne i Grong og Namsskogan, men fra et samlet politisk press fra Namdalen. Dette er nok et eksempel på verdien av at en jobber for hverandre. Et forpliktende samarbeidsprosjekt som ble undertegnet av namdalsordførerne ved Namsens bredd så langt tilbake som i 2012 er grunnlaget oppgraderinga av E6.

Samferdselsminister Hareide er opptatt av framtidas infrastruktur skal tilpasses framtida – ikke fortida. Dessverre har det vel vært slik at ordførere og næringslivet som har vært knyttet til den ti mil lange vegstrekninga til Nordlandsporten, har følt at de har stampet i årevis i fortida, mens framtida har løpt fra dem.

Selv om beslutninga kommer sent fra regjeringa, er det grunn å gi Hareide kreditt og et pluss i margen. Samtidig må dette kunne inspirere de politiske lederne i Namdalen. Desto flere som står bak krav til forbedringer, desto vanskeligere er det å lukke øynene når regjeringer og storting skal fordele av Statens pengebinge.

En utbedring av E6 vil føre til positive ringvirkninger for næringsliv og økt trygghet for trafikantene. Mens ordførerne snart kan leske seg med sprudlevann har de fleste av dem hendene fulle med andre vegprosjekter. Blant annet er det noe som heter Fylkesveger. Der er det mye ugjort. Der må Staten på banen med større overføringer – det ansvaret kan ikke de kjøre ifra.

Kommentarer til denne saken