Gå til sidens hovedinnhold

Namsos  fortjener jernbane igjen

Namsosbanen fikk en god start etter at det første toget rullet inn på Namsos stasjon 17. august 1933. I november samme år meldte avisene om opptil 500 mennesker på togene i helgene.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

«Flere tusen har allerede reist med banen de første fire dager». «Folkelivet på jernbanestasjonene, og da især på Namsos og Grong stasjon har vært som rene Holmenkolldager med lange køer og overfylte kafeer».

Og da Namsosbanen offisielt ble åpnet 1. november 1933, var det mange namdalinger som jublet etter en lang og seig kamp.

Ja, helt fra USA dukket det opp hilsninger til åpningen. En utflytta namsosing skrev et langt leserbrev - 44 år etter at han reiste fra sin fødeby:

«Jeg hadde nok ønsket å få personlig være med å feire dagen blant eder som den største begivenhet, og opplevelse for de nye slekter, men det blir kun i tankene jeg blir hos eder på denne høytidsdag.»

Etter krigen gikk trafikken ned i takt med den økende biltrafikken. Namdalsbanen opplevde en kraftig nedgang fra 1962 til 1972. Tidlig på 1960-tallet var det årlig over 90.000 reiser med Namsosbanen, mens det ti år senere var nede i under 60.000 reiser.

NSB vurderte stadig vekk kutt i tilbudet, men persontrafikken ble opprettholdt fram til utgangen av 1977. Tidlig på 1980-tallet ble den gamle jernbanestasjonen revet. Kronprinsparet ankom byen med tog så sent som i 1987. Snart er alle spor etter byens togtrafikk visket bort, og det er flere år siden det siste godstoget kjørte inn til byen.

Det viktig å ta vare på jernbanehistorien i Namsos. Det var en de viktigste kampsakene for byen og distriktet rundt i mange år. Ja, kanskje den aller viktigste saken gjennom hele historien!

Pensjonistpartiet har enda et håp om at også andre partier ser viktigheten med å få togtrafikken tilbake igjen på Namsosbanen. Hadde man anlagt Nordlandsbanen i dag så ville nok banen ha gått fra Sunnan gjennom Sjøåsen til Namsos og videre til Grong. Namsos har tross alt 15 000 innbyggere og har igjen fortjent jernbane i fremtiden.

Kommentarer til denne saken