TV 2 vet at de irriterer oss seere med sine reklameinnslag, spesielt under selve rennet. Da legger de inn de fleste reklameinnslagene på tidlige startnummer, fordi det vanligvis er de svakaste løperne og ingen nordmenn som går da. Men utfordrende smøreforhold gjorde at mange av de beste løperne valgte tidlige startnummer.

TV 2 forsterker nasjonalsjåvinismen i sportssendingene. Alle heier vi på løpere fra eget land, men vi er mange som også heier på gode løpere fra andre land. Ja, vi gleder oss også over at nye land og utøvere deltar. På individuelt langrenn har vi mulighet for å bli bedre kjent med nye utøvere. Men da kobles sportskommentatoren som skal gis oss disse opplysningene ut, og reklamestemmen oppfordrer oss i stedet til å kjøpe mere pizza, flere vaskemaskiner og nye mobilabonnement. Sjøl sportskommentatorens stemme ble flau da han måtte gi ordet over til reklamestemmen fordi nordmenn og gode utlendinger haddde valgt tidlig startnummer.

Reklame-TV ydmyker oss som er interessert i sportssendingene eller andre programmer. Vi er verdensborgere som er interessert i kultur, sport og politikk, men ingen av oss er interessert i reklamen. Vareinformasjon er vi interessert i ved en annen anledning. Vi har også en global klima- og naturmangfoldskrise som oppfordrer oss til å redusere vårt vareforbruk. Reklamen oppfordrer oss til å forbruke mer.

Reklame mitt i en øvelse eller i en film gjør meg til et mindre menneske, et forbruksmenneske. Reklamens plass gir meg mindre informasjon om idretten og sportsutøverne. Etter målgang og i fotballpausen burde det være plass for oppsummering og intervjuer. I stedet skal TV 2 prakke på meg en ny strømleverandør, brus med ny farge og ny hytte.

Jeg skal avslutte innlegget nå før jeg blir usaklig. Snøen venter utafor stuedøra mi og i heimeskiløypa finnes det ingen reklameplakater som forstyrrer naturopplevelsen. Så gleder jeg meg til innspurten i Tour de ski, men dilemmaet er om jeg skal se på reklame-TV eller om jeg skal velge NRK sport på radio. Å se skiløperne gir oss en tilleggsdimensjon, men den nedverdigende reklamen gjør meg frustrert og sint. Reklame-TV er møkka-TV!