(Nettavisen)

Sukker utgjør rundt halvparten av innholdet i varer som Smash og Bamsemums. Nå varsler sjef for Nidar-eier prisøkningen etter at innkjøpsprisen på sukker er opp 53 prosent på et år.

– Dette er ekstraordinære økninger. Det er veldig mye mer enn vi har sett før og gjelder rund baut. Dette er helt andre nivåer, sier Jaan Semlitsch, konsernsjef for Orkla, til Nettavisen.

Orkla la frem kvartalstall fredag, der et av de store temaene var den enorme økningen i råvarer, emballasje og frakt på verdensbasis. Selskapet, som står bak kjente norske merkevarer som Nidar, Kims, Grandiosa, Stabburet og Toro, signaliserer at de vil og kommer til å øke prisene sine ut til sine kunder, som dagligvarekonsernene Rema 1000, Norgesgruppen og Coop. De vil ganske sikkert overføre dem til norske forbrukere.

Les mer her: Dagligvarekjempen Orkla bekrefter: Varsler prisøkninger over hele linja

Han trekker frem varer som sukker, som er opp 53 prosent på et år, ifølge FNs matindeks. Samtidig er vegetablisk olje opp 61 prosent på samme indeks. Nøtter, kakao og melkeprodukter er også blant varene med stor prisøkning.

Dyr Smash

Mange av disse varene går inn i produsjon av Nidars godteprodukter, som Stratos, Smash, Hobby, Bamsemums og Laban seigmenn, eller Kims potetchips.

Smash består av 38 prosent sukker, og inneholder også andre råvarer som har steget i pris, som mais og sjokolade. Bamsemums innholder 56 prosent sukker, omtrent på samme nivå som mye annen sjokolade.

– Så vi kan regne med at blant annet godteri, som inneholder veldig mange av disse ingrediensene, vil stige endel i pris?

– Ja, absolutt, spesielt når du ser prisøkningen på sukker. Prisen på vegetabilske oljer gjør at blant annet potetchips naturligvis vil bli påvirket. Men det gjelder over hele linjen, også mange varer innen Orkla Foods. Samtidig øker plast og papir i pris, noe som påvirker mange varer. Ved siden av det er fraktkostnader nå blitt nesten ti ganger så høye som for et år siden, sier han.

Ikke tomme

Samlet sett er FNs Global Food Index opp 32 prosent det siste året på mat, men varene til Orkla vil ikke øke så mye i pris.

– Samtidig er det viktig å huske på at selv om vi øker prisene ut til våre kunder, som er blant annet dagligvarekjedene, så er det opp til dem i hvor stor grad de viderefører prisen til forbrukerne, sier han.

Semlitsch sier at prisøkningen på mange varer ikke vil blir tatt ut før i første kvartal 2022. Dette gjelder også Norge, ettersom leverandører som Orkla bare kan sette opp prisene et par ganger i året, blant annet rundt 1. februar.

– Det er store problemer med levering av varer på verdensbasis og mange frykter å gå tomme fordi varene ikke komme frem i tide. Er dette et problem for dere?

– Det er endel forsinkelser, men vi har bra med lager og en servicegrad på 97 prosent, så vi skal klare oss bra. Vi var tomme for sylteagurker i sommer, men det er den eneste varen der vi har hatt slike problemer. Vi har bra med lagerkapasitet, sier Semlitsch.

Les også: Gjerrigknarken reagerer kraftig på Noras jordbærsyltetøy