NAMSOS: Som utallige andre små og store bedrifter over det ganske land, har også SafeDrive merket effektene av korona-situasjonen.

Men Ifølge Wester har namsosbedriften hatt gode salgstall gjennom hele sommeren. I tillegg har de i skrivende stund rekordmange ansatte og en nettbutikk som går så det suser.

– Her er det full fart fra åtte på morgenen til klokka ni på kvelden. Vi har et dagteam med selgere på heltid som jobber med salg mot bedrifter, mens kveldsteamet jobber med salg mot privatkunder. På kvelden er det fullt kjør her med studenter og andre som har ekstrajobb hos oss, svarer Wester.

Han legger til at bedriften aldri har satt så mye folk i sving som nå, og nå vil man ansette enda flere.

– Vi nærmer oss nå femti ansatte, inkludert deltidsansatte. Jeg tror ikke så mange er klar over hvilken betydelig arbeidsgiver vi har blitt i Namsos – vi har hatt over 250 jobbsøkere så langt i år. Nå har vi blitt så mange at vi snart trenger nye lokaler, forteller Wester.

– Nærmere målet om 100.000

I et intervju med NA i 2019 fortalte grynderen om en kraftig vekst i SafeDrives nye nettbutikk. Den gang hadde han et håp om å doble omsetninga fra året før, og i horisonten ventet en snarlig lansering i Sverige. Det ambisiøse målet den gangen var å nå 100.000 kunder.

Statusen i 2019 viser imidlertid røde tall, men ifølge Wester er tallene så langt i år svært lovende.

– Målet er fortsatt å nå 100.000 kunder i Norge, og vi er langt nærmere det målet nå. Det er alt jeg kan si om det, sier Wester.

I 2019 uttalte Wester at han hadde et mål om å nå 20 millioner i omsetning. I dag sier han at man gikk tom for varer på slutten av året, og at en god del av omsetninga i 2019 dermed ble skjøvet over til 2020.

– Vi doblet nesten omsetninga i fjor, og endte på omtrent 18 millioner kroner. Det er en solid vekst som vi er strålende fornøyde med, sier han.

Harde investeringer

I løpet av høsten lover Wester en ny utgave av radarproduktet, og det er også utviklet en egen utgave for motorsykler. Koronapandemien førte til at begge produktene først blir lansert i 2021.

– Pandemien medførte veldig lang leveringstid på deler samt stengt fabrikk, sier Wester.

– I fjor hadde du et håp om et lite overskudd ved slutten av året. Hvordan endte det?

– Etter sommeren i fjor la vi en strategi som gikk ut på å investere massivt i utvikling av nye produkter og nye tjenester, samt store investeringer i salgsapparatet for å sikre ytterligere vekst i salget. Det er bakgrunnen for underskuddet i 2019, svarer Wester.

– Vi har uansett først og fremst fokus på vekst i antall kunder, og kundeveksten var svært bra i 2019, sier Wester.

Vil tredoble omsetninga

Har du satt deg noen mål for 2020, selv i en så usikker tid?

– Vi doblet nesten omsetninga i fjor. Og hvis du nå skal spørre om vi skal prøve å doble på nytt i år, så er svaret nei. Vi skal tredoble. Målet i år er å omsette for femti millioner, sier en ambisiøs Wester.

Hvilke planer har dere i tida framover?

– Jeg kan røpe så mye som at vi om kort tid vil varsle om farer langs vegen, som for eksempel svært glatt føre, dyr eller andre farlige hindringer langs vegbanen. Det vil nok skje et stort gjennombrudd i løpet av høsten, men her holder vi kortene tett til brystet inntil videre. Du får ringe igjen om et par måneder, sier en hemmelighetsfull Wester.